Mýtný systém se po roce 2019 rozšíří na 900 kilometrů silnic 1. tříd. Na většině ale bude nakonec nejspíš stanovena nulová sazba, tedy průjezd nadále nebude zpoplatněn, sdělilo ministerstvo dopravy. Resort tím chce vyjít vstříc krajům a obcím, které mýto nechtěly. Postup ministerstva kritizují dopravci.
Plán na rozšíření mýtného na silnice 1. třídy se mění. Průjezd může být dál bez poplatku
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) by měla být nastavena nulová sazba na úsecích silnic 1. třídy, kde si samosprávy mýto nepřejí. Nemuselo by se to ale týkat všech úseků, protože část obcí a krajů chce pomocí mýta na svém území omezit tranzitní dopravu, kdy se řidiči vyhýbají zpoplatněným dálnicím.
Přesnou podobu poplatků na silnicích 1. třídy zatím ministerstvo nepředstavilo, o návrhu bude dál jednat se zástupci krajů a obcí. Ťok chce ovšem navrhnout vládě nulovou sazbu na vybraných úsecích alespoň na dobu mandátu současné vlády.
Postup ministra dopravy kritizovalo sdružení dopravců Česmad Bohemia. Podle mluvčího Martina Felixe nastavení nulové sazby na rozšířené úseky vyvolává dojem, že zadání tendru na další provoz mýtného bylo účelové, aby ospravedlnilo přechod na satelitní systém.
„Vždyť od začátku proti němu protestovali jak všichni zúčastnění, tak proti hovořily i ekonomické analýzy zadané samotným ministerstvem dopravy,“ uvedl Felix. Podle sdružení by snížení rozsahu zpoplatněné sítě mělo vést i k poměrnému snížení ceny za celou zakázku.
Plán ministerstva kritizoval i Kapsch, který neuspěl v tendru na provozovatele mýta po roce 2019. „Pokud je to pravda, jde o skandál, protože celý tendr a vyhození stávajícího systému do koše pak nedává smysl,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Podle něj je v takovém případě desetimiliardový tendr zhruba o polovinu předražený.
Východisko z nouze, míní Hospodářská komora
Rozšíření mýta o 900 kilometrů v minulosti kritizovala také Hospodářská komora. Předseda dopravní sekce komory Emanuel Šíp nyní plán ministerstva označil jako východisko z nouze, které lze za současné situace přivítat.
„Řeší to hlavní problémy, které jsme s rozšířením měli,“ dodal Šíp. Podle něj je ovšem současný krok ministerstva „kočkopsem“, který vychází z dlouhodobé absence strategie státu k mýtu.
Nulová sazba by neměla mít vliv na přípravu nového mýtného systému. Podle mluvčího budoucího provozovatele mýta firmy CzechToll Miroslava Beneše přípravy pokračují beze změn a v případě nastavení poplatků jde spíše o politické rozhodnutí státu, které fungování systému neovlivní.
Mýtný systém se od roku 2020 rozšíří o více než 900 kilometrů na silnice 1. třídy. Současná mikrovlnná technologie bude nahrazena satelitním systémem. V tendru na provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy.