Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV a německý autoklub ADAC předloží 1. listopadu soudu v Braunschweigu žalobu, jejímž prostřednictvím chtějí zákazníkům automobilového koncernu Volkswagen zajistit odškodné za emisní skandál. Informoval o tom ADAC ve svém středečním prohlášení. Volkswagen však nadále považuje zákaznické žaloby v Německu za neopodstatněné.
Němečtí ochránci spotřebitelů v listopadu zažalují Volkswagen
VZBV již v úterý uvedl, že chce získat odškodné pro zhruba dva miliony majitelů naftových vozů, které nejsou natolik šetrné k životnímu prostředí, jak automobilka v době jejich prodeje tvrdila.
VZBV a ADAC chtějí u soudu prokázat, že Volkswagen úmyslně poškodil zákazníky používáním softwaru umožňujícího manipulovat s emisemi. Cílem žaloby je stanovit precedent, který by bylo následně možné využít k řešení nároků jednotlivých zákazníků.
- Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů.
- Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.
Volkswagen zopakoval, že považuje podobné právní kroky v Německu za neopodstatněné. „Neexistuje žádný právní základ pro žaloby ze strany zákazníků v souvislosti s dieselovou tématikou v Německu,“ uvedla automobilka. Dosavadní žaloby zákazníků Volkswagenu u německých soudů jsou podle agentury DPA zatím převážně neúspěšné.
Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
O odškodné nyní usilují i někteří zákazníci v ČR. Společnost Safe Diesel v pátek oznámila, že podala k Městskému soudu v Praze 8 hromadnou žalobu na koncern Volkswagen za 1050 majitelů vozů, které byly vybavené softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Už dříve kvůli aféře dieselgate podala žalobu za 1375 majitelů dotčených aut. Safe Diesel vymáhá za každého vlastníka vozu, který se připojí k žalobě, náhradu 220 tisíc korun.
- Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu.
- Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou a kam nejčastěji jezdí. Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu.
- Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon.
- To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.
Volkswagen musí v Evropské unii v důsledku emisního skandálu svolat k úpravě kolem 8,5 milionu naftových automobilů. Firma však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnila podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.