Nekončící potíže Boeingu. Nový software pro 737 MAX místo řešení problému způsobil kolaps celého systému letadla

Americký výrobce letadel Boeing má další potíže. U nového softwaru pro model 737 MAX se objevila chyba. Upravená verze má přitom vyřešit problém s řídicím systémem, který stál za dvěma nehodami letounů 737 MAX. Boeing nyní neočekává, že by regulátoři schválili obnovení provozu tohoto typu letadel dříve než v polovině letošního roku.

Softwarový problém se objevil v části monitorující spouštění motorů a ověření, jestli je stroj připraven ke startu. Kvůli tomu následně kolabuje celý počítačový systém. „Provádíme nezbytné aktualizace a spolupracujeme s Federálním úřadem pro letectví,“ uvedla společnost Boeing.

Nadále se tak protahuje řešení problému kolem letadel typu 737 MAX, které jsou po dvojici havárií s mnoha mrtvými už od loňského března uzemněny. I když ještě v listopadu Boeing předpokládal, že od ledna budou stroje opět v běžném provozu, místo toho posléze oznámil pozastavení výroby.

„V současné době podniká firma kroky, které mají dát veřejnosti najevo, že nebere situaci na lehkou váhu,“ podotkl portfolio manažer společnosti Cyrrus Petr Pelc. „Informace o problému se softwarem jsou ale další negativní krok, který firma zaznamenává,“ dodal.

V úterý navíc společnost oznámila, že neočekává, že by jí regulátoři schválili obnovení provozu 737 MAX dříve než v polovině letošního roku. O novém odhadu informoval letecké společnosti i své dodavatele. „Bezpečný návrat letadel 737 MAX do provozu je naší nejvyšší prioritou,“ upozornila firma. Její akcie nicméně na tyto informace reagovaly více než pětiprocentním poklesem.

Boeing již dříve odhadl, že ho problémy kolem letadel 737 MAX zatím stály více než devět miliard dolarů (přes 200 miliard korun). Předpokládá se, že firma příští týden při zveřejnění hospodářských výsledků oznámí v souvislosti s touto kauzou další rozsáhlé náklady, napsala agentura Reuters.

Celkově se odhady ztrát pohybují i na dvaceti miliardách dolarů. „Zahrnuje to případné prohrané soudní spory, investice do modernizace technologií, pozastavení výrobních systémů,“ podotkl Pelc.

Horší rating

V případě objednávek je ale znatelný pokles už teď. Americký výrobce letecké techniky loni dodal pouze 380 letadel, o 53 procent méně než v roce 2018. „Prvenství nyní získal konkurenční Airbus, ale ani to není v nějakých zásadních rozměrech,“ dodal Pelc.

Zatímco pasažéři asi situaci Boeingu tolik neřeší, protože si letecké společnosti vybírají podle jiných kritérií než používaných modelů, nejistoty ohledně termínu obnovení provozu letounů Boeing 737 MAX si všímá mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings. Ta totiž minulý týden zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti Boeingu o jeden stupeň na úroveň A-.

Opakovaně pak Boeing čelí návrhům, aby se zbavil u svých strojů názvu MAX. O přejmenování už loni mluvil americký prezident Donald Trump, teď šéf společnosti Air Lease Steven Udvar-Hazy vyzval amerického výrobce letadel, aby přestal používat název MAX, protože je zdiskreditovaný. Air Lease pronajímá letadla a u Boeingu má objednávku na 150 letounů 737 MAX.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 44 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...