Americký výrobce letadel Boeing má další potíže. U nového softwaru pro model 737 MAX se objevila chyba. Upravená verze má přitom vyřešit problém s řídicím systémem, který stál za dvěma nehodami letounů 737 MAX. Boeing nyní neočekává, že by regulátoři schválili obnovení provozu tohoto typu letadel dříve než v polovině letošního roku.
Nekončící potíže Boeingu. Nový software pro 737 MAX místo řešení problému způsobil kolaps celého systému letadla
Softwarový problém se objevil v části monitorující spouštění motorů a ověření, jestli je stroj připraven ke startu. Kvůli tomu následně kolabuje celý počítačový systém. „Provádíme nezbytné aktualizace a spolupracujeme s Federálním úřadem pro letectví,“ uvedla společnost Boeing.
Nadále se tak protahuje řešení problému kolem letadel typu 737 MAX, které jsou po dvojici havárií s mnoha mrtvými už od loňského března uzemněny. I když ještě v listopadu Boeing předpokládal, že od ledna budou stroje opět v běžném provozu, místo toho posléze oznámil pozastavení výroby.
„V současné době podniká firma kroky, které mají dát veřejnosti najevo, že nebere situaci na lehkou váhu,“ podotkl portfolio manažer společnosti Cyrrus Petr Pelc. „Informace o problému se softwarem jsou ale další negativní krok, který firma zaznamenává,“ dodal.
V úterý navíc společnost oznámila, že neočekává, že by jí regulátoři schválili obnovení provozu 737 MAX dříve než v polovině letošního roku. O novém odhadu informoval letecké společnosti i své dodavatele. „Bezpečný návrat letadel 737 MAX do provozu je naší nejvyšší prioritou,“ upozornila firma. Její akcie nicméně na tyto informace reagovaly více než pětiprocentním poklesem.
Boeing již dříve odhadl, že ho problémy kolem letadel 737 MAX zatím stály více než devět miliard dolarů (přes 200 miliard korun). Předpokládá se, že firma příští týden při zveřejnění hospodářských výsledků oznámí v souvislosti s touto kauzou další rozsáhlé náklady, napsala agentura Reuters.
Celkově se odhady ztrát pohybují i na dvaceti miliardách dolarů. „Zahrnuje to případné prohrané soudní spory, investice do modernizace technologií, pozastavení výrobních systémů,“ podotkl Pelc.
Horší rating
V případě objednávek je ale znatelný pokles už teď. Americký výrobce letecké techniky loni dodal pouze 380 letadel, o 53 procent méně než v roce 2018. „Prvenství nyní získal konkurenční Airbus, ale ani to není v nějakých zásadních rozměrech,“ dodal Pelc.
Zatímco pasažéři asi situaci Boeingu tolik neřeší, protože si letecké společnosti vybírají podle jiných kritérií než používaných modelů, nejistoty ohledně termínu obnovení provozu letounů Boeing 737 MAX si všímá mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings. Ta totiž minulý týden zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti Boeingu o jeden stupeň na úroveň A-.
Opakovaně pak Boeing čelí návrhům, aby se zbavil u svých strojů názvu MAX. O přejmenování už loni mluvil americký prezident Donald Trump, teď šéf společnosti Air Lease Steven Udvar-Hazy vyzval amerického výrobce letadel, aby přestal používat název MAX, protože je zdiskreditovaný. Air Lease pronajímá letadla a u Boeingu má objednávku na 150 letounů 737 MAX.