Nejcennější značkou světa je nadále Coca-Cola

New York - Nejvíce ceněnou značkou světa zůstává americký nápojový gigant Coca-Cola. V žebříčku zveřejňovaném společností Interbrand si drží vedoucí pozici od roku 2000, na paty jí však rok od roku razantněji šlapou IT firmy v čele s IBM, Microsoftem nebo Googlem. Vůbec nejvyšší skok za poslední rok zaznamenala společnost Apple. První desítka nejhodnotnějších firem nabízí zejména technologické značky ze Spojených států. Za zahraničí je nejvýše japonská Toyota na 11. pozici.

Hodnota nejvíce progresivního Applu se zvýšila o 58 procent, v žebříčku tak výrobce oblíbených přístrojů iPhone a iPad stoupl na osmou pozici z předchozí 17. příčky. „Není to jen skutečností, že vyrábějí hezké produkty,“ uvedl generální ředitel Interbrandu Jez Frampton. „Vytvořili celý životní styl a způsob života,“ dodal. Hodnota značky Apple podle Framptona stoupla hlavně díky dominantní pozici na trhu s tablety. „Pokud se podíváte na lidi, kteří si chtějí koupit tablet, 85 procent lidí, kteří zvažují koupi tabletu, říká, že si chce koupit iPad. Na trhu není žádný konkurent, který by měl přes pět procent,“ podotkl Frampton. 

Nejvýraznější sestup postihl finskou značku Nokia, která klesla na 14. místo z osmého a hodnota značky klesla o 15 procent. Nokia bývala nejhodnotnější evropskou značkou, letos ji předhonila značka aut Mercedes na 12. pozici. Nokia se v poslední době potýká s problémy a musela propouštět, hlavně kvůli silné konkurenci na trhu chytrých telefonů. 

Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 49. Z Evropy je v žebříčku 38 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Samotný průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Pořadí nejhodnotnějších světových značek podle Interbrandu:

1.Coca-Cola

3.Microsoft

4.Google

5.GE

6.McDonald's

8.Apple

9.Disney

10.HP