Praha - Snížení platů pilotů ČSA v takové výši, na kterou jsou ochotni přistoupit, nebude stačit na restrukturalizaci společnosti. Uvedli to dnes ministři financí Eduard Janota a dopravy Gustáv Slamečka. Podle usnesení valné hromady CZALPA jsou piloti ochotni přistoupit na snížení mezd o 15 procent, s poklesem platů ale musí souhlasit více než polovina odborových organizací firmy. Se snížení o 45 procent, jak navrhoval šéf dozorčí rady Václav Novák, většina pilotů nesouhlasí.
Návrhy pilotů ČSA nezachrání, varují ministři
Případné výraznější snížení mezd chtějí piloti vykompenzovat například
zaměstnaneckými akciemi. Při této variantě jsou od listopadu ochotni
přistoupit až na 33procentní pokles současných mezd vev výši 200 tisíc na měsíc. „Já mohu za ministerstvo s lítostí konstatovat, že ty ústupky a plány pilotů nejsou dostatečné a že neskýtají dobrý prostor pro restrukturalizační plán,“ uvedl mluvčí finančního resortu Ondřej Jakob.
Zavedení zaměstnaneckých akcií může podle pilotů přinést zvýšení pracovní výkonnosti zaměstnanců, upevnit jejich vztah k firmě a snížit rizika sociálních konfliktů, uvedli zástupci pilotů na dnešní tiskové konferenci. Podobný systém je prý obvyklý u zahraničních leteckých společností, jako jsou Delta Air Lines, Aeromexico či Air France.
ČSA už svým pilotům letos jednou mzdy snížily, konkrétně v květnu o zhruba sedm procent. Meziročně by se tak v případě, že by ČSA na podmínky návrhu pilotů přistoupily, snížil jejich plat během letošního roku celkem o 40 procent. Průměrný pilot ČSA si přitom v průměru přijde na 210 tisíc korun měsíčně.
Filip Gaspar, zástupce pilotů:
„Jsme přesvědčeni, že privatizace za nabízených podmínek je pro stát nevýhodná, a prodejem společnosti po její restrukturalizaci je možné získat daleko větší přínos pro stát a partnera, který bude vlajkového dopravce dále rozvíjet.“
Svou nabídku piloti podmiňují také slíbeným odchodem současného managementu Radomíra Lašáka. Nabídka bude navíc platit jen v případě, že firma zůstane v rukou státu. „Nežádáme, aby firma zůstala v rukou státu. Pouze říkáme, že v okamžiku, kdy bude stát firmu privatizovat a prodá ji, tak v tom okamžiku my musíme jednat s novým vlastníkem o tom, jak bude spolupráce fungovat,“ vysvětlil v rozhovoru pro ČT prezident odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.
Piloti dále chtějí garanci platnosti kolektivní smlouvy do konce příštího roku, zachování pojištění ztráty licence, příspěvku na penzijní připojištění a pěti týdnů dovolené.
Rekordní ztráta
ČSA nyní bojují o přežití. V pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, dozorčí rada přitom očekává na konci roku rekordní ztrátu tři miliardy. Firma tak nutně potřebuje hotovost na provoz.
Dozorčí rada podniku má nyní k dispozici dvě verze záchranného plánu. Lašákova se už uskutečňuje a počítá mimo jiné s propuštěním zhruba pětiny ze 4600 zaměstnanců nebo prodejem bezcelních obchodů a pěti letadel. Restrukturalizační plán šéfa dozorčí rady Václava Nováka je radikálnější, předpokládá pokles počtu zaměstnanců o třetinu a snížení platů pilotů o 45 procent na dobu tří let. Podle dnešních Lidových novin Novák mírně ze svého požadavku slevil a připustil 40procentní snížení platu, které by navíc platilo pouze dva roky.
Jak dnes šéf odboru pilotů poznamenal, může snížení platů jen částěčně poskytnout prostor pro restrukturalizaci ČSA, jejich problémy však nevyřeší. „I kdyby piloti pracovali od začátku roku zadarmo, tak by byla firma ve ztrátě zhruba 1,5 miliardy, a kdyby zadarmo pracovali všichni zaměstnanci, bude stále ve ztrátě přes 100 milionů korun. Prostě není dlouhodobý strategický plán,“ řekl Gaspar," řekl.