V tendru na zajištění mýtného systému od roku 2020 zvítězily firmy CzechToll a SkyToll se satelitní technologií. Vyvolává to otázku, co bude s kontrolními bránami. I když nový systém některé z nich využije, podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (za ANO) by ostatní mohly posloužit pro zavedení telematických služeb, jako jsou proměnlivé dopravní značky reagující na aktuální situaci.
Mýtné brány by se s přechodem na satelit mohly využít pro inteligentní dálnice, míní Ťok
V Česku jsou zhruba tři stovky mýtných bran, vítězové tendru je ale zřejmě příliš nevyužijí, protože nabídli satelitní systém výběru mýta. „Automobily budou sledovány přes GPS jednotky,“ sdělil mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Ťok ale podotkl, že i satelitní systém potřebuje kontrolní brány a některé z nich by tak měly najít uplatnění v rámci mýta i v budoucnu.
„Druhá věc je, že už dlouho plánujeme telematické služby na dálnicích, značky, které se mění v čase podle vývoje situace. Mýtné brány jsou tak pro nás ideální. Už na té dálnici jsou, je k nim přivedena elektrická energie i datové služby, takže bychom mohli telematickými službami velmi rychle řidičům pomoct a měli bychom inteligentní dálnici,“ přiblížil ministr.
Brány by se údajně daly použít i k vysokorychlostnímu vážení kamionů. „To je rovněž věc, kterou potřebujeme. Přetížené kamiony jezdí i přes Českou republiku,“ dodal Ťok.
Tendr byl podle Ťoka vypsán pečlivě
Novou smlouvu na mýto ale ještě ministerstvo nepodepsalo. Soutěž teď přezkoumává antimonopolní úřad a aktuálně řeší pět správních řízení. Za podobou tendru si však Ťok stojí.
„Byl vypsán velmi pečlivě. Nedělalo ho ministerstvo samo, ale měli jsme na to i mýtného poradce, renomovanou firmu, takže jsem přesvědčen, že jsme udělali všechno tak, jak mělo být,“ říká Ťok.
Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Smlouvu s dodavatelem by stát mohl uzavřít na podzim. Celkem by měl systém během deseti let vybrat 140 až 150 miliard korun.
Mýtné se prostřednictvím mikrovlnných bran vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 90 miliard korun.