Manažer německé automobilky Volkswagen Oliver Schmidt, zadržený ve Spojených státech v souvislosti s emisním skandálem, hodlá příští měsíc přiznat vinu před soudem v Detroitu. Oznámil to podle agentury Reuters mluvčí soudu. Německý server Focus Online zároveň v úterý přišel se zprávou, že naftové vozy Volkswagenu vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. Postih by se týkal Německa a německých řidičů. České úřady podobné tresty neplánují.
Manažer Volkswagenu zadržený v USA kvůli emisní aféře přizná u soudu svou vinu
Schmidt v letech 2014 a 2015 řídil americké oddělení automobilky pro dodržování regulačních předpisů. Podle dřívějších informací čelí obvinění ze spiknutí s cílem zakrýt manipulace s emisemi před regulačními orgány. Schmidt byl zadržen letos v lednu a od té doby je ve vazbě.
Schmidt je jedním z osmi současných a bývalých manažerů Volkswagenu, které v souvislosti s emisním skandálem obvinilo ministerstvo spravedlnosti USA. Podle mluvčího soudu přizná vinu 4. srpna. Ministerstvo spravedlnosti dříve uvedlo, že Schmidtovi hrozí trest odnětí svobody ve výši až 169 let.
Volkswagen se již dohodl, že na řešení emisního skandálu ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů (zhruba 558 miliard korun). Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut umožňujících manipulaci s testy emisí.
Odmítneš, přijdeš o registraci
Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru.
S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý server Focus Online. Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat.
Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl agentuře Reuters vyjádřit.
- Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů.
- Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.
V Česku se emisní problém týká zhruba 160 tisíc vozidel, jejichž majitele úřady jakkoliv postihovat neplánují. „Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky,“ řekl agentuře ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.
Skandál s manipulací testů emisí ale není jediným, kterému Volkswagen čelí. Spolu s automobilkami Daimler, BMW, Audi a Porsche také čelí podezření z dlouholetých kartelových dohod. Záležitost vyšetřuje Evropská komise.