E-mailové schránky se v poslední době plní zprávami s předmětem „Důležité!“ a „Nepřehlédněte!“. Spousta firem tak reaguje na normu ochrany osobních údajů GDPR, která platí od pátku. Chtějí souhlas s novými podmínkami. Odborníci ale radí: zůstaňte obezřetní, všechno si řádně přečtěte a zjistěte, s čím vlastně souhlasíte. „Není ale možné určité služby souhlasem podmínit,“ uklidňuje právník Jakub Mareš.
Kvůli GDPR bombardují firmy e-mailové schránky zákazníků. Obsloužit je ale musí i bez souhlasu
„Chcete s námi zůstat i po GDPR?“ hlásá předmět e-mailu ve vaší schránce a není jediný. Firmy po pátečním zavedení nové normy GDPR masově obesílají své zákazníky. Často chtějí souhlas s použitím jejich osobních údajů. Pokud jim ho ale zákazník nedá, nijak výrazně se ho to nedotkne.
„Uživatel nesmí být v souvislosti s neudělením souhlasu znevýhodněn. Není možné určité služby souhlasem podmínit. Jediné, co se mi může stát, je, že nebudu souhlasit s tím, že mi někdo bude posílat marketingová sdělení, a nebudu dostávat nabídku slev,“ vysvětluje právník Jakub Mareš. „Obsloužen být musím i bez souhlasu,“ dodává Jan Zavřel, koordinátor GDPR aktivit z Asociace pro poradenství.
E-mailů je hodně a zahlcují schránku, málokomu se chce je všechny pročítat. Odborníci však radí je neodklikávat bez řádného nastudování. „Každý uživatel by si měl zvážit, jestli chce i nadále poskytovat svoje osobní údaje dané společnosti. Měl by si přečíst, o jaké osobní údaje se jedná, a zvážit, jestli zrovna pro takový účel je nutné údaje poskytnout,“ objasňuje Mareš.
Dost často se podle něj do souhlasů schovají i nejrůznější povolení. Například to k profilování chování na sociálních sítích. Pak bude zákazník dostávat třeba nabídky nákupů nebo jiné reklamy. „Někomu to vadí, jinému ne. Nicméně by se to nemělo brát na lehkou váhu,“ říká Mareš.
E-mail může být i od podvodníka
Podle Martina Cacha ze Spolku pro ochranu osobních údajů je ideální si vzpomenout, kdy a jestli vůbec člověk dané firmě souhlas dával. „Když už někdo říká, že vaše údaje má a chce souhlas k použití, málokdy by mělo docházet k tomu, že je máte znovu poskytovat. Mohlo by se totiž stát, že jde o podvodníka. Pak by hrozil i vykradený bankovní účet,“ varuje s tím, že by si uživatelé měli dát pozor hlavně na to, jestli s nimi firma komunikuje stejně jako obvykle.
Firmy v souvislosti s GDPR se zákazníky řeší tři situace. V prvním případě jen informují, že se děje něco nového. Pak není třeba žádný souhlas. Druhá varianta je, že v minulosti získaly souhlas pochybně a nyní to napravují. „To by měly říct: No, víte, my jsme ho z vás tenkrát vyloudili trochu pokoutným způsobem, můžete nám ho dát znovu? Pak je to v pořádku,“ uvádí Cach. Třetí možností je zavedení zcela nové služby. „To můžou napsat teď nebo za měsíc, až s novinkou přijdou,“ komentuje Cach.
Pokud už uživatel přece jen bezmyšlenkovitě odklikl souhlas s reklamou, o kterou nestojí, není třeba panikařit. „Kdykoli to pak může odvolat, není to žádná tragédie,“ uzavírá Zavřel.