Německý soud nařídil holdingové společnosti Porsche SE, která je hlavním akcionářem německého automobilového koncernu Volkswagen, aby v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu zaplatila investorům odškodné 47 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). Informovala o tom agentura AFP.
Kvůli emisní aféře musí hlavní akcionář Volkswagenu odškodnit investory miliardou korun
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Někteří akcionáři následně zažalovali firmu Porsche SE, protože podle jejich názoru o manipulaci s emisemi včas neinformovala.
Soud ve Stuttgartu nyní dospěl k závěru, že společnost nedostála svým oznamovacím povinnostem, uvedla AFP. Podle soudu vznikl nárok na odškodnění za pokles ceny akcií způsobený emisními podvody těm akcionářům, kteří drželi cenné papíry společnosti Porsche SE mezi 23. květnem 2014 a 22. zářím 2015.
Hodnota akcií koncernu se prudce propadla hlavně v momentě, kdy se aféra provalila. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí vznesla obvinění 18. září. První obchodovací den poté – v pondělí 21. září – klesla hodnota jedné akcie z více než 160 eur dočasně na méně než 130 eur. Další den, kdy automobilka přiznala rozsah svého selhání, pak spadla na zhruba 100 eur.
Společnost Porsche SE uvedla, že se proti rozhodnutí soudu odvolá. Věří, že soud vyšší instance nynější závěry odmítne.
- Holdingovou společnost Porsche SE ovládají rodiny Porscheů a Piëchů. Porsche SE vlastní ve Volkswagenu podíl 30,8 procenta a ovládá 52 procent hlasovacích práv. Holding není totožný s výrobcem sportovních vozů Porsche AG, který je jednou z divizí Volkswagenu.
- Ani automobily značky Porsche se však nevyhnuly kontroverzi kvůli manipulacím s měřením emisí. V květnu letošního roku kvůli tomu německý spolkový úřad nařídil výrobci svolat na 60 tisíc dieselových vozů modelu Cayenne a Macan.
Aféra dieselgate přišla společnost draho
Skandál už automobilovou skupinu Volkswagen přišel na 27 miliard eur (zhruba sedm set miliard korun), které vynaložila na různé pokuty a opravy vozidel.
A číslo nemusí být konečné. Akcionáři se o další miliardy eur soudí s koncernem Volkswagen také ve středoněmeckém městě Braunschweig. I podle nich Volkswagen pozdě informoval o manipulacích s emisemi. Slyšení v tomto případě mají pokračovat až koncem listopadu.
Automobilka se brání tvrzením, že akcionáře o problémech a jejich možných dopadech na cenu akcií nemohla informovat dříve, protože o manipulacích, které prý byly dílem níže postavených manažerů a inženýrů, její vedení do poslední chvíle nevědělo.
Toto tvrzení ale zpochybňují zjištění německých médií. Podle listu Süddeutsche Zeitung má státní zastupitelství v Braunschweigu k dispozici písemný důkaz o tom, že představenstvo Volkswagenu bylo už 14. září 2015 informováno o tom, že musí v krátké době počítat se žalobou v USA. Autor zprávy přitom navrhoval, aby o tom byli informováni také akcionáři.
Magazín Spiegel poukázal na to, že nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi se už 27. července 2015 zabývalo vedení koncernu na schůzce, jíž se účastnil i tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn.