Krize přiostřila boj mezi obchodními řetězci

Praha - Obchodní řetězce musejí stále intenzivněji bojovat o zákazníky. Lidé si totiž kvůli hospodářské krizi a hrozbě ztráty zaměstnání hlídají své peněženky a pečlivěji vybírají, kde nakoupí. Největší ztráty pociťují prodejci luxusního zboží, naopak prodejcům potravin klesají tržby jen mírně. Všichni ale lákají zákazníky na zajímavé akce a masivně zahlcují schránky domácností reklamními letáky.

I když podle zlatého reklamního pravidla věnuje reklamě pozornost jen zhruba 50 procent populace, obchodní řetězce do ní pilně investují. „Vyplatí se jim to, protože oni musí o to více bojovat o zákazníky, kteří jsou víc citliví na cenu, a musí jim víc nabízet to zboží ve slevě,“ vysvětlil v rozhovoru pro Českou televizi kreativní ředitel společnosti Euro RSCG Eda Kauba. Přestože polovina reklamních letáků skončí nepovšimnuta v koši na odpadky, druhá polovina, která přiměje zákazníky k nákupu, peníze do kapes řetězců více než vrátí.

Krize není dobrý reklamní slogan

Obchodníci ale při zadávání reklamy často závažně chybují. Nesprávné je podle odborníků nadužívání slova krize, například ve spojeních „Pomůžeme vám v době krize“ nebo „S námi na to v době krize vyzrajete“. Tyto a podobné slogany mohou zákazníky spíše odradit než je přimět ke koupi.

„Já si myslím, že to je takové zastrašování, které zákazníkovi splyne se značkou, není to pozitivní a myslím si, že to ani nemá žádný účinek,“ míní Kauba.

Jak firmy na krizi vyzrají?

Hledáním odpovědi na otázku, jak z krize co nejlépe vybřednout, si nyní láme hlavu pěkná řádka manažerů. Řada z nich hledá zázračný recept například ve zlevňování. Podle ekonoma Raiffeisenbank Aleše Michla ale spočívá lepší budoucnost v něčem zcela jiném. „Já si myslím, že rozhodne kvalita. Teď třeba krátkodobě můžete vydělat na tom, že zlevníte, ale vy tu firmu potřebujete udržet v chodu na tři, pět let, máte nějaký dlouhodobý horizont,“ zdůraznil ve studiu ČT.