Praha - Statisíce Čechů plánují jako každý rok nákup letní dovolené na poslední chvíli. Trh s takzvanými last momenty, tedy nákupem dovolené pár dní před odletem, je ale letos ovlivněn obavami cestovních kanceláří i lidí z dopadů hospodářské krize. Zajistit si vysněný zájezd pár dní před odletem tak může být problém.
Kdo spoléhal na tradiční zájezdový výprodej a chtěl skloubit ideální dovolenou s úsporou tisíců korun, může být v těchto dnech zklamán.
„V současné době je převis množství zájezdů na last minute přibližně o deset procent, to znamená, že si z tohoto množství nevyberou už třeba rodiny s dětmi či lidé, kteří mají nějaký specifický požadavek,“ uvádí Tomio Okamura. Tím může být třeba přesný termín, typ hotelu nebo požadavky na ubytování s dětmi.
Lidé se totiž letos v obavách z krize báli koupit dovolenou půl roku dopředu. Na to ale reagovaly cestovky: „Vystornovaly přibližně pětadvacetprocent všech kapacit leteckých zájezdů tak, aby nevznikl velký převis last minutů nad poptávkou,“ dodává Okamura.
Zájezdů je dost, ceny jsou jako loni
I tak je stále možné vybírat z desítek tisíc zájezdů za zhruba stejné ceny jako loni. Prodejci ale doporučují kupovat zájezdy aspoň dva týdny dopředu.
Stejně jako loni i letos Češi kupují nejvíc osmidenní zájezdy, stejný zůstává i žebříček nejpopulárnějších destinací. Individuálně se nejčastěji cestuje do Chorvatska. S cestovní kanceláří do Řecka. Podobná situace má být na trhu dovolených i v srpnu. V loňském roce Češi za víc než dva miliony zájezdů utratily přes patnáct miliard korun. Takzvané last momenty z toho tvořily asi 40 procent.








