Americký výrobce letadel Boeing zveřejnil stovky interních zpráv od roku 2013, které obsahují tvrdou kritiku vývoje modelu 737 MAX. Tato letadla byla loni po dvou smrtelných haváriích odstavena v celém světě z provozu. V dokumentech se zaměstnanci také například chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby schválili, že piloti nemusejí absolvovat výcvik na simulátoru.
Klauni pod dohledem opic, řekl o autorech 737 MAX jeden z firemních pilotů Boeingu. Společnost zveřejnila interní zprávy
„Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic,“ uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů. Firma už poskytla dokumenty zákonodárcům i lidem z amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), kteří vyšetřují okolnosti vývoje letadla i proces, při kterém byla těmto strojům udělena způsobilost k letu.
Zveřejněné zprávy by mohly ohrozit snahy Boeingu získat zpět důvěru veřejnosti v letadla 737 MAX. „Tyto nově zveřejněné e-maily jsou neuvěřitelně kritické,“ řekl podle agentury Bloomberg demokratický poslanec Peter DeFazio, který předsedá výboru, jenž vyšetřuje Boeing i stroje MAX. Úřady obdržely balík interní komunikace už v prosinci.
Podle poslance e-maily vykreslují hluboce znepokojivý obraz toho, kam až byl Boeing zřejmě ochoten jít, aby se vyhnul kontrole ze strany regulačních orgánů, letových posádek i veřejnosti, i když jeho vlastní zaměstnanci interně bili na poplach, dodal DeFazio.
Firma už se za znění dokumentů omluvila. „Tyto vzkazy neukazují, jaká jsme doopravdy společnost ani jakou se snažíme být. Jsou naprosto nepřijatelné,“ uvedlo vedení firmy.
Prodeji letadel 737 MAX pomohlo, že piloti nemuseli projít školením
Jedním z hlavních důvodů podporujících prodej tohoto letounu bylo to, že piloti s certifikací na dřívější generaci letadla 737 potřebovali pouze krátký počítačový kurz, aby mohli létat s modelem MAX. Toto ujištění pomohlo učinit z modelu MAX nejprodávanější letadlo Boeingu.
Firemní zprávy odhalují tlak na zaměstnance i zákazníky, aby nepodstupovali další školení. Ukazují také na technické závady, se kterými měly problémy simulátory letadel MAX, když stroj zahájil v polovině roku 2017 komerční lety.
Boeing uvedl, že všechny případné bezpečnostní nedostatky zjištěné v dokumentech byly vyřešeny. Dodal, že komunikace neodráží to, jaká firma ve skutečnosti je a musí být. Zjištěná komunikace je ale podle Boeingu zcela nepřijatelná.
Úřad FAA uvedl, že tyto zprávy nevyvolávají nové bezpečnostní obavy, i když tón a obsah některých vyjádření v dokumentech je neuspokojivý.
„FAA je instituce, která by, kdyby měla dělat všechny certifikační úkony a všechny postupy, které namísto toho svěřila zaměstnancům výrobců, potřebovala dalších deset tisíc zaměstnanců. Nevinil bych z problémů jenom Boeing,“ zhodnotil letecký publicista Martin Velek.
„Boeing byl pod velkým tlakem, doháněl Airbus. Ve své době dělal Boeing geniální trysková letadla, ale pak se změnily technologie a na svůj nízký, krátký podvozek nemohl přidat nový motor. To se naopak podařilo Airbusu, který tak mohl nabídnout letadla se spotřebou o patnáct procent nižší,“ přiblížil Velek a dodal: „Boeing byl ze všech stran motivován, aby přechod z letadla 737 NG na MAX byl bez potíží a vyžadoval jen malé přeškolení na počítačích, které, jak se ukázalo, nestačilo. Jedna aerolinka dokonce měla nasmlouvanou citelnou pokutu, pokud by bylo přeškolení posádek náročné.“
Letadla jsou odstavena z provozu
Letadla 737 MAX byla po celém světě odstavena z provozu loni v březnu. Důvodem byly dvě tragické nehody v Etiopii a Indonésii, při kterých přišlo o život celkem 346 lidí. Firma vykázala kvůli problémům s letadly ve třetím čtvrtletí propad v zisku o 51 procent. Celkové tržby firmy pak ve čtvrtletí klesly o 21 procent na 19,98 miliardy dolarů.
Boeing už v prosinci propustil generálního ředitele, jeho nástupce David Calhoun se funkce ujme v polovině ledna. „Je to zjevně nadaný člověk, ale není strojní inženýr,“ upozornil analytik leteckého průmyslu Robert Mann.
Problémy má i společnost Spirit AeroSystems, největší dodavatel amerického výrobce letecké techniky Boeing. Ta plánuje propustit přes 15 procent své pracovní síly, tedy asi 2800 lidí z továrny v kansaském městě Wichita. Pro Boeing vyráběla firma mimo jiné trupy letounů, systémy zpětného tahu či komponenty křídel.
Boeing i Spirit AeroSystems čekají, kdy bude letadlům 737 MAX znovu povoleno vzlétnout a rozběhne se i výroba nových strojů. Ještě v prosinci Boeing doufal, že by to mohlo být už brzy. Kvůli tomu a odstávce strojů firma přeřadila tři tisíce zaměstnanců na jiné úkoly. „Ale není to tak, že by byl Boeing mrtev. Je to velká firma, má odkud brát. Airbus nezaujme jeho uvolněné pozice, protože sám nestíhá dodávat, co má nasmlouváno,“ dodal publicista Velek.
Ani čínský letoun C919 s jednou uličkou, který se má stát konkurentem letadel od Airbusu a Boeingu, prostor po letounech 737 MAX, které nesmí létat, nezaplní. Vývoj je pomalejší, než se očekávalo; už nyní má letadlo pět let zpoždění a certifikaci zřejmě nezíská ani v nejbližších letech.