Kellnerova PPF kupuje plzeňského strojírenského obra Škodu Transportation

3 minuty
Události: Nový vlastník Škody Transportation
Zdroj: ČT24

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera sdělila, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií plzeňské strojírenské společnosti Škoda Transportation. Cenu transakce nesdělila. Podle analytiků touto akvizicí skupina PPF vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Přechod do rukou PPF také do jisté míry napomůže plzeňské společnosti v nabytí větší transparentnosti a důvěryhodnosti, protože majitel Škody, kyperská společnost CEIL, byl dlouhou dobu obestřen tajemstvím, uvedli analytici.

„Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ uvedla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

O tom, že PPF plzeňskou strojírenskou skupinu pravděpodobně koupí, informoval už v pátek server iHNED.cz s odkazem na čtyři dobře informované zdroje. Podle zpravodajského webu zaplatí PPF za stoprocentní podíl přes deset miliard korun.

Je akvizice PPF jen zboží, které se nabídne třeba v Číně, nebo dlouhodobá investice?

„Otázkou však je, jak na akvizici nahlíží vedení PPF. Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, anebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo v následujících letech určitou existenční nejistotu,“ uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.

„Pokud by PPF držela podnik jako strategické aktivum, mohla by do budoucna uvažovat o burze jako o možném posílení finanční situace podniku,“ řekl Bostl, který by rád takovou značku na české burze viděl. Jedná se totiž podle něho o tradiční českou značku se silnou pozicí na světovém trhu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy se skupina PPF na mezinárodní scéně  stále znatelněji orientuje na dynamické asijské trhy. Nejde už zdaleka jen o Čínu a Rusko, ale třeba též o Kazachstán, Indii, Vietnam nebo Filipíny, protože právě tam sílí poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách. Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit, jsou podle něho přitom v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.

„Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako je například finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství,“ dodal Kovanda.

Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy.

Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.

Škodu Transportation podle serveru Hlidacipes.org ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Vlastníkem firmy je kyperská společnost CEIL.

obrázek
Zdroj: ČT24

Loni skupina vykázala meziroční pokles tržeb o 14 procent na 15,7 miliardy korun, ale téměř trojnásobný nárůst čistého zisku na 1,571 miliardy. Podle serveru iHNED.cz vyplatila Škoda Transportation současným majitelům od roku 2011 na dividendách 19,7 miliardy korun, což je víc, než za tu dobu činil čistý zisk.

Spekulovalo se o čínských investorech i o Křetínském

Mezi zájemci o převzetí Škody Transportation byl skoro rok za favorita považován největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Svůj zájem koupit plzeňskou firmu před rokem potvrdil v prohlášení pro hongkongskou burzu. Poté do hry vstoupil konkurenční německý Siemens.

Na začátku listopadu pak česká média také s odvoláním na nejmenované zdroje přišla s informací, že Škodu Transportation koupí Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského.

  • Investiční skupina působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti i zemědělství. Působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe.
  • Portfolio PPF zahrnuje: Home Credit, PPF banka, Air Bank (vše bankovnictví), Cetin, O2 (telekomunikace), PPF Real Estate Holding (reality), Sotio (biotechnologie), PPF Life Insurance (pojišťovnictví), Polymetal International (těžba zlata a stříbra), Eldorado (maloobchod), RAV Agro (zemědělství), PPF, a. s. (poradenství PPF Group i společnostem ve skupině), PPF Art (aktivity v oblasti kultury a umění), Bestsport (vlastník pražské O2 areny) a další.
  • PPF v minulosti ovládala například Českou pojišťovnu, kterou později vložila do společného podniku s italskou pojišťovnou Generali (ta nakonec podíl PPF ve skupině Generali PPF Holding odkoupila). Skupina PPF v Česku ovládala například i televizi Nova, měla podíl v Energetickém a průmyslovém holdingu (EPH) či v loterijní společnosti Sazka.
  • PPF vznikla v září 1991 jako Správa prvního privatizačního fondu a. s. (Správa PPF) a založila pro první vlnu kupónové privatizace čtyři fondy. U zrodu PPF stáli podnikatelé Petr Kellner a Milan Vinkler (ten později společnost opustil) a podnik Sklo Union Teplice. Po úspěchu v obou kolech kupónové privatizace se fond v březnu 1996 přeměnil na akciovou společnost PPF investiční holding.
  • PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídící strukturu v Nizozemsku. Klíčovou holdingovou společností skupiny je PPF Group N. V. se sídlem v Amsterdamu.
  • Majoritním vlastníkem PPF Group, N. V. je Petr Kellner.
  • Skupina celosvětově zaměstnává 155 tisíc lidí, z toho v Česku téměř 9000 zaměstnanců.
  • PPF letos v prvním pololetí stoupl čistý zisk o 18 procent na 7,5 miliardy korun (283 milionů eur). Celková aktiva skupiny vzrostla meziročně o 29 procent na 890 miliard Kč (34,8 miliardy eur).
  • Skupina PPF nedávno oznámila, že vydá v prosinci v Česku dluhopisy v hodnotě okolo 150 milionů eur (asi 3,8 miliardy korun). Peníze použije na expanzi svých firem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 11 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 14 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánovčera v 21:36

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
včera v 21:17

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánovčera v 18:15

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...