Do tripartity míří spor, zda po roce 2019 zpoplatnit provoz kamionů na dalších 900 kilometrech silnic první třídy. Záměr schválila vláda a ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestr. za ANO) už s ním počítá při hledání nového provozovatele celého mýtného systému. Hejtmani, starostové i zástupci podnikatelů jsou však proti rozšíření mýta.
Když se mýtný systém rozšíří, odbočí kamiony na bezplatné silnice, bojí se hejtmani
Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili čtyři zájemci, oznámil ve čtvrtek ministr. Tři nabídky jsou na třetině až polovině očekávané ceny 29 miliard korun za deset let. Jedna byla naopak výrazně nad touto cenou. Do výběrového řízení se hlásí Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.
Ťok si tak slibuje, že náklady na provoz mýtného systému by mohly klesnout z nynějších 20 procent zhruba na polovinu. Zakázku chce uzavřít do podzimu, aby měl úspěšný uchazeč zhruba 14 měsíců na přípravu mýtného systému. Už dříve přitom řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného.
Ale právě plánované rozšíření zpoplatněných komunikací, které je součástí tendru, kritizují Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Česmad Bohemia, Asociace krajů, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí. Podle nich jde o nekoncepční krok, který zatíží drobné podnikatele a povede k objíždění zpoplatněných úseků.
- Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů. O rozšíření rozhodla dříve vláda.
- Rozšíření by podle ministra dopravy Dana Ťoka (nestr. za ANO) mohlo vynést kolem dvou miliard až 2,5 miliardy korun ročně. Tento výnos by podle něj mohl být použit pro případné opravy silnic nižších tříd, které by mohli někteří dopravci využívat jako objízdné trasy.
Nejen obce, ale také kraje mají obavy, že přibude tras, po kterých budou kamiony objíždět nové placené úseky. Už týdny se snaží resort dopravy přesvědčit, aby podmínky tendru upravil.
„Když se mýtný systém rozšíří, tak se dá na 99 procent předpokládat, že se kamionová doprava přesune na silnice nižších tříd,“ domnívá se předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová (ANO).
Také Hospodářská komora ČR uvádí, že druhotným efektem bude vytlačení dopravy na nezpoplatněné úseky silnic II. a III. tříd, což bude mít negativní dopady na města a obce. Navíc přidává i negativní dopady na podnikatele.
„Takové zpoplatnění poškodí hlavně drobné podnikatele, protože jim zvýší jejich náklady,“ uvádí zpráva komory. Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa budou malí a střední podnikatelé platit víc a na „objízdných“ silnicích se zhorší bezpečnost.
Svaz průmyslu a dopravy ČR už zbrojí na jednání tripartity, tedy zástupců vlády, odborů a podnikatelů, k němuž má dojít příští týden. „Budeme chtít, aby nám ministerstvo dopravy sdělilo, jaké budou další kroky a postup,“ uvedl svaz ve svém prohlášní. Svaz již dříve žádal, aby se podmínky na soutěže na mýtný systém přehodnotily.
Opozičním politikům z ODS i ČSSD pak na tendru na 10 let a za desítky miliard korun vadí, že by jej uzavírala vláda bez důvěry.