Jančurovy žluté vlaky byly loni ziskové. Poprvé v historii

Společnosti Student Agency se loni zvýšily tržby meziročně o 23 procent na 2,88 miliardy korun. Ještě rychleji rostly tržby železničního dopravce RegioJet, který patří do skupiny Student Agency Radima Jančury, a to o 37 procent na 718,5 milionu korun. RegioJet poprvé od roku 2011 skončil v zisku. Obě společnosti těžily především z oživení ekonomiky a většího zájmu o cestování a cestovní služby, vyplývá z výroční zprávy.

Z hlediska tržeb Student Agency zůstává klíčová autobusová doprava, která vzrostla na dvě miliardy korun. Autobusy začaly loni obsluhovat i Polsko a také vnitrostátní linky v Německu, dopravce otevřel i některá nová mezinárodní spojení či vnitrostátní na Slovensku a na nejvytíženějších trasách přidává spoje.

Autobusy společně s vlaky přepravily 13,4 milionu lidí, o pětinu více než v roce 2014. Jančura v budoucnu plánuje ročně přepravovat 15 až 20 milionů lidí. Tržby rostly Student Agency i v dalších činnostech, u prodeje letenek to bylo 11 procent, u jazykových pobytů dokonce 70 procent. Naopak kvůli bezpečnostní situaci ve světě se mírně propadl prodej zájezdů přes portál dovolena.cz. Rozvoj společnosti se odrazil i na počtu zaměstnanců, který rostl loni výrazně rychleji než v předchozích letech, a to o 28 procent na 1544. Zisk před zdaněním loni klesl o osm procent na 221 milionů.

Žluté vlaky poprvé v zisku

Za úspěch Jančura považuje především první ziskový rok železničního dopravce RegioJet. Žluté vlaky vyjely na trasu mezi Prahou a Ostravskem poprvé v roce 2011, dosud však byly ve ztrátě. Postupně se rozšiřovala síť na Slovensko a z předloňské ztráty 42 milionů se dopravce loni přehoupl do zisku po zdanění přes 35 milionů korun. V rámci skupiny RegioJet také čerpal půjčku od Student Agency 310 milionů, předloni to bylo 219 milionů.

„Zisku se podařilo dosáhnout díky snižování nákladů na jednu sedačku. Vlaky jezdí průměrně obsazené z 80 procent, loni přibylo cestujících o čtvrtinu a díky pořízení nových vagonů jezdí některé soupravy až třináctivozové,“ uvedl Jančura ve zprávě. Letos si chce dopravce udržet růst počtu cestujících o více než 20 procent. „Očekáváme přibližně 25 procent. Je to jednak díky rozšíření služeb na trase Praha–Košice, kde jsme aktuálně největším dopravcem, jednak díky nové lince vedoucí do Starého Města, Přerova a na Zlínsko. Od prosince chystáme další výraznou expanzi na nových linkách v Česku a na Slovensku,“ uvedl Jančura. Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu spojů a vagonů také vzrostl počet zaměstnanců z 306 na 359.