Investiční pobídka, která se vyplatila. Hyundai před 10 lety obrátil ekonomiku severu Moravy k autoprůmyslu

Před deseti lety se začala psát nová kapitola slezské obce Nošovice, když zde automobilka Hyundai začala s produkcí svých vozů. Od té doby vyrobila už 2,8 milionu osobních aut, vyvezla je do 66 zemí, nejvíce – 395 tisíc – do Německa, a proměnila ekonomické zaměření Moravskoslezského kraje. Po Škodě a Volkswagenu je pak Hyundai třetí nejprodávanější značkou osobních aut v Česku.

Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Se stavbou továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začala v březnu 2007.

Ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) nyní uvádí, že rozhodnutí o podpoře automobilky Hyundai bylo před lety poměrně odvážné. „Do dnešní doby to byla největší investiční pobídka, kterou kdy jakýkoliv investor v České republice získal. Je třeba říci, že ta investiční pobídka se vyplatila,“ řekla ministryně.

Automobilka Hyundai do závodu v Nošovicích investovala zhruba 1,1 miliardy eur (asi 29 miliard korun). Investiční pobídky odpovídaly částce pět miliard korun. Mluvčí automobilky Petr Vaněk řekl, že za deset let odvedla firma na daních a poplatcích do státního rozpočtu 12,6 miliardy korun.

Výroba v Hyundai Nošovice
Zdroj: Hyundai Nošovice/ČTK

Kraj uhlí a oceli přesedlal na auto-moto

Pochybnosti, které příchod automobilky do Česka provázely, jsou v současnosti podle ministryně zcela vyvrácené. „Automobilka se tady zabydlela, aklimatizovala se. A to, že tady předvádí špičkovou technologii a umožňuje lidem v regionu zůstat a pracovat v takové oblasti, za kterou by třeba museli někam cestovat, je skvělé,“ řekla Nováková.

„Automobilka změnila zcela ráz kraje založeného na těžbě uhlí a lití oceli na místo, kde teď největší díl HDP a zaměstnanosti zajišťuje autoprůmysl. A není to jen o výrobě aut, ale o dalších dodavatelích, kteří se k tomu přidávají,“ poznamenal manažer vnějších vztahů Českého sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) obrat ekonomiky kraje od těžkého průmyslu k novým technologiím potvrzuje. „Rozvíjí se oblast nových disciplín jako mechatronika, vnořené systémy, to znamená informatika budovaná do strojních systémů, a tak dál, a to jsou všechno věci, které považuji pro budoucnost za velmi zajímavé,“ řekl Vondrák.

Auta pro německý, britský i ruský trh

Loni automobilka Hyundai vyrobila v Nošovicích 356 700 automobilů, letos má v plánu výrobu 340 tisíc vozů. Z pásů tam sjede 66 aut za hodinu. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, který se v Nošovicích začal sériově vyrábět teprve ve čtvrtek. Mluvčí automobilky přiblížil, že nepředstavuje velký podíl výroby, Hyundai jej chce produkovat tisíc kusů měsíčně, je ale určen pro řidiče, kteří si skutečně chtějí užít jízdu.

  • Během deseti let se v továrně vyrábělo devět modelů aut. Nejvíce vyrobených vozů bylo Hyundai Tucson, celkem 712 tisíc, což je čtvrtina všech vyrobených aut. Dalších 100 tisíc vozů byla nová verze tohoto modelu.
  • Nyní automobilka, která je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii, kromě Tucsona produkuje ještě Hyundai ix20, Hyundai i30 třetí generace a Hyundai i30 N (8000). Vyráběly se tam také modely Kia Venga, Hyundai i30 první a druhé generace a Hyundai ix35.
  • Továrna vyrábí i převodovky. Dosud jich bylo 3,969 milionu, přičemž 1,754 milionu bylo pro vlastní vozy. Ostatní firma vozila do sesterského závodu Kia v Žilině a do závodu Hyundai v Petrohradu.

Do České republiky zatím putovalo z Nošovic 99 tisíc vozů a je to pro továrnu šesté největší odbytiště. Po Německu mířilo nejvíce vozů do Velké Británie (264 tisíc), Ruska (202 tisíc), Španělska (180 tisíc) a Itálie (171 tisíc). Vozidla z Nošovic ale jezdí také v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.

V Česku se za deset let také proměnil podíl automobilky Hyundai na trhu. Zatímco v letech 2008 nebo 2009 byla v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku na pátém místě, v loňském roce byla třetí. A toto pořadí platí i letos po prvních devíti měsících.

  • Automobilka nyní zaměstnává zhruba 3200 lidí. Dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. Loni byla průměrná hrubá mzda v závodě 39 921 korun měsíčně, v dělnických profesích 36 839 korun. Vloni nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun (o 1,78 miliardy méně než v roce 2016) a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard méně).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin za týden zdražil o desítky haléřů, nafta skoro o korunu

Pohonné hmoty u tuzemských čerpacích stanic v uplynulém týdnu zrychlily zdražování. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stoupla o 71 haléřů na 34,48 koruny za litr, nafta stála ve středu 33,13 koruny za litr, což bylo o 89 haléřů víc než o týden dřív, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Zdražení paliv o desítky haléřů za litr očekávají analytici také v následujícím týdnu, pak by se měl podle nich nárůst nejspíš zastavit.
08:33Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Česko má podporu v EU pro revizi emisních povolenek

Česká republika získala podporu kvalifikované většiny států EU pro úpravu připravovaného systému emisních povolenek ETS 2. Návrh počítá například se zastropováním ceny povolenek nebo s úpravou systému obchodování s nimi, uvedl premiér Petr Fiala (ODS).
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

I bez vyšších výdajů na obranu bychom měli konsolidovat, míní Kalousek

„Jde o trvalý mandatorní výdaj, a proto by tomu každá vláda měla přizpůsobit své priority a nefinancovat ho jenom z dluhu,“ řekl ke schválení závazku pětiprocentních výdajů na obranu zeměmi NATO v Interview ČT24 exministr financí Miroslav Kalousek. Důležité je však i to, aby byly investice efektivní, což se podle něj ne vždy děje. „I bez vyšších výdajů na obranu bychom měli konsolidovat, a pokud k tomu máme ještě výdaje na obranu, tak tím spíše. Platit všechno z dluhu je sice aktuálně pohodlné, ale do budoucna tak mladé připravíte o perspektivu a hrozí to stejnou ztrátou suverenity jako nevyzbrojená armáda,“ prohlásil v pořadu moderovaném Danielem Takáčem.
před 17 hhodinami

Průlom, nebo mezikrok? Kupka a Kolovratník se přeli o řidičácích i infrastruktuře

Řidičský průkaz půjde vyřešit on-line a lidem přijde do výdejního boxu, oznámilo ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky (ODS). Poslanec Martin Kolovratník (ANO) to označil za dobrý, ale nikoliv převratný krok i s ohledem na to, jak často lidé chodí pro řidičák. Oba politici se v Událostech, komentářích přeli i o dopravní infrastruktuře navázané na novelu zákona o rozpočtovém určení daní. Ta se ale už nestihne ve sněmovně projednat.
před 21 hhodinami

Česko bylo loni třetím největším výrobcem aut v EU

Česká republika loni vyprodukovala stejně vozidel jako Francie a Itálie dohromady, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu. Největší česká automobilka Škoda Auto ve svých závodech vyrobila skoro 900 tisíc aut, v Evropě se stala jednou z nejprodávanějších. Celkem české automobilky vyrobily jeden a půl milionu vozidel, což je historicky nejvíce. Letos firmy na začátku roku zpomalily, ale produkce se podle představitelů sdružení vrací ke zdravému tempu.
včera v 05:35

Česko je největší vývozce dřeva v Evropě. Přichází tím ročně o stovky milionů

Česká republika se v poslední dekádě stala největším vývozcem surového dřeva v Evropě, předstihuje i takové lesnické velmoci jako Německo, Francii, Norsko nebo Finsko. Jak zjistil reportér Filip Černý z pořadu ekonomické publicistiky Bilance, tento stav je pro zemi velikosti Česka paradoxní a má dopady na její ekonomiku i samotné lesy. Země tak má pozici rozvojového státu, protože jí chybí dostatečné výrobní a specializované kapacity.
23. 6. 2025Aktualizováno23. 6. 2025

ČEZ vyplatí dividendu z loňského zisku 47 korun za akcii, celkově 25,3 miliardy

Energetická společnost ČEZ vyplatí svým akcionářům dividendu z loňského očištěného zisku 47 korun za akcii. Celkově tak mezi akcionáře rozdělí 25,3 miliardy korun, stát jako většinový akcionář dostane přes 17,6 miliardy korun. Rozhodla o tom valná hromada podniku. Schválila tak návrh představenstva ČEZu. Výše dividendy odpovídá osmdesáti procentům loňského očištěného zisku firmy.
23. 6. 2025Aktualizováno23. 6. 2025
Načítání...