Investiční pobídka, která se vyplatila. Hyundai před 10 lety obrátil ekonomiku severu Moravy k autoprůmyslu

Před deseti lety se začala psát nová kapitola slezské obce Nošovice, když zde automobilka Hyundai začala s produkcí svých vozů. Od té doby vyrobila už 2,8 milionu osobních aut, vyvezla je do 66 zemí, nejvíce – 395 tisíc – do Německa, a proměnila ekonomické zaměření Moravskoslezského kraje. Po Škodě a Volkswagenu je pak Hyundai třetí nejprodávanější značkou osobních aut v Česku.

Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Se stavbou továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začala v březnu 2007.

Ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) nyní uvádí, že rozhodnutí o podpoře automobilky Hyundai bylo před lety poměrně odvážné. „Do dnešní doby to byla největší investiční pobídka, kterou kdy jakýkoliv investor v České republice získal. Je třeba říci, že ta investiční pobídka se vyplatila,“ řekla ministryně.

Automobilka Hyundai do závodu v Nošovicích investovala zhruba 1,1 miliardy eur (asi 29 miliard korun). Investiční pobídky odpovídaly částce pět miliard korun. Mluvčí automobilky Petr Vaněk řekl, že za deset let odvedla firma na daních a poplatcích do státního rozpočtu 12,6 miliardy korun.

Výroba v Hyundai Nošovice
Zdroj: Hyundai Nošovice/ČTK

Kraj uhlí a oceli přesedlal na auto-moto

Pochybnosti, které příchod automobilky do Česka provázely, jsou v současnosti podle ministryně zcela vyvrácené. „Automobilka se tady zabydlela, aklimatizovala se. A to, že tady předvádí špičkovou technologii a umožňuje lidem v regionu zůstat a pracovat v takové oblasti, za kterou by třeba museli někam cestovat, je skvělé,“ řekla Nováková.

„Automobilka změnila zcela ráz kraje založeného na těžbě uhlí a lití oceli na místo, kde teď největší díl HDP a zaměstnanosti zajišťuje autoprůmysl. A není to jen o výrobě aut, ale o dalších dodavatelích, kteří se k tomu přidávají,“ poznamenal manažer vnějších vztahů Českého sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) obrat ekonomiky kraje od těžkého průmyslu k novým technologiím potvrzuje. „Rozvíjí se oblast nových disciplín jako mechatronika, vnořené systémy, to znamená informatika budovaná do strojních systémů, a tak dál, a to jsou všechno věci, které považuji pro budoucnost za velmi zajímavé,“ řekl Vondrák.

Auta pro německý, britský i ruský trh

Loni automobilka Hyundai vyrobila v Nošovicích 356 700 automobilů, letos má v plánu výrobu 340 tisíc vozů. Z pásů tam sjede 66 aut za hodinu. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, který se v Nošovicích začal sériově vyrábět teprve ve čtvrtek. Mluvčí automobilky přiblížil, že nepředstavuje velký podíl výroby, Hyundai jej chce produkovat tisíc kusů měsíčně, je ale určen pro řidiče, kteří si skutečně chtějí užít jízdu.

  • Během deseti let se v továrně vyrábělo devět modelů aut. Nejvíce vyrobených vozů bylo Hyundai Tucson, celkem 712 tisíc, což je čtvrtina všech vyrobených aut. Dalších 100 tisíc vozů byla nová verze tohoto modelu.
  • Nyní automobilka, která je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii, kromě Tucsona produkuje ještě Hyundai ix20, Hyundai i30 třetí generace a Hyundai i30 N (8000). Vyráběly se tam také modely Kia Venga, Hyundai i30 první a druhé generace a Hyundai ix35.
  • Továrna vyrábí i převodovky. Dosud jich bylo 3,969 milionu, přičemž 1,754 milionu bylo pro vlastní vozy. Ostatní firma vozila do sesterského závodu Kia v Žilině a do závodu Hyundai v Petrohradu.

Do České republiky zatím putovalo z Nošovic 99 tisíc vozů a je to pro továrnu šesté největší odbytiště. Po Německu mířilo nejvíce vozů do Velké Británie (264 tisíc), Ruska (202 tisíc), Španělska (180 tisíc) a Itálie (171 tisíc). Vozidla z Nošovic ale jezdí také v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.

V Česku se za deset let také proměnil podíl automobilky Hyundai na trhu. Zatímco v letech 2008 nebo 2009 byla v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku na pátém místě, v loňském roce byla třetí. A toto pořadí platí i letos po prvních devíti měsících.

  • Automobilka nyní zaměstnává zhruba 3200 lidí. Dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. Loni byla průměrná hrubá mzda v závodě 39 921 korun měsíčně, v dělnických profesích 36 839 korun. Vloni nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun (o 1,78 miliardy méně než v roce 2016) a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard méně).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Obranný rozpočet by se příští rok mohl přehoupnout přes 200 miliard

Tuzemský obranný rozpočet by nakonec mohl příští rok přesáhnout hranici 200 miliard korun. Oproti letošku jde o nárůst o přibližně 40 miliard. To je víc, než doteď vláda plánovala. ODS chce totiž nově prosadit výdaje na obranu ve výši 2,3 procenta HDP. Záměr má podporu koaličních partnerů.
před 2 hhodinami

České firmy s neklidem sledují přízrak obchodní války mezi USA a Unií

Obchodní válka mezi Spojenými státy a Evropskou unií je rizikem pro celé české hospodářství. Oznámená americká cla ve výši 25 procent na vozy a autodíly ho podle profesních organizací mohou zpomalit.
před 11 hhodinami

Rusy sankce pálí, ale jejich ekonomiku to nepoloží, zaznělo v 90' ČT24

Evropští lídři zatím nebudou rušit sankce proti Rusku. Právě to přitom Moskva požaduje výměnou za to, že přistoupí na klid zbraní v Černém moři. Hosté 90' ČT24 se shodli na tom, že sankce sice Rusy pálí více, než přiznávají, ale ekonomiku to nepoloží. „Rusové toho vydrží hodně, nějaká nespokojenost se projeví mnohem pomaleji, než bychom čekali,“ řekla redaktorka Deníku N Petra Procházková.
před 23 hhodinami

Americká firma Aludyne propouští všechny zaměstnance závodu v Ostravě

Americký výrobce autodílů Aludyne propouští všech 331 zaměstnanců závodu v Ostravě. V pátek to uvedl server Novinky.cz. Důvodem je podle americké skupiny úbytek klientů. Provoz firmy Aludyne Czech, která vyráběla hliníkové součástky pro automobilový průmysl, skončí k poslednímu březnu.
28. 3. 2025

Americká cla dle firem negativně ovlivní český export. Německo volá po urychleném jednání

Chystaná americká cla budou mít podle zástupců tuzemského průmyslu negativní dopad na český export, zejména na dodavatele dílů. Podle automobilky Škoda Auto lze kromě toho navíc očekávat i další nepřímé efekty pro evropský automobilový trh v čele s přílivem vozů z Číny. Česko loni dle dat Svazu průmyslu vyvezlo do USA stroje a dopravní prostředky za 71 miliard korun. Negativně vnímají americká cla také ministři států EU.
27. 3. 2025Aktualizováno27. 3. 2025

Dovoz plynu z Ruska do EU loni vzrostl, tvrdí analýza

Dovoz ruského plynu do Evropské unie se loni zvýšil o osmnáct procent, a to navzdory plánu bloku dodávky fosilních paliv z Ruska do roku 2027 postupně ukončit. Podíl na růstu měly hlavně Itálie, Česko a Francie, uvádí ve své analýze institut Ember. Co se ale týče ropy, tuzemský provozovatel ropovodů Mero uvedl, že Česko poprvé v praxi využije nově rozšířený ropovod TAL, jímž by měly ve druhé polovině dubna dorazit první zvýšené dodávky neruské ropy.
27. 3. 2025Aktualizováno27. 3. 2025

Resort chce zálohování PET lahví a plechovek do dvou let

Ministerstvo životního prostředí chce spustit zálohování PET lahví a plechovek nejpozději v lednu 2027. Podle návrhu by zálohový systém fungoval v prodejnách a u benzinových pump – celkem na jedenácti tisících místech. Zálohu resort životního prostředí stanovil na čtyři koruny. Některé obce a podnikatelé jsou ale proti. Není navíc jisté, zda zákonodárci stihnou předlohu schválit do konce současného volebního období. Pokud nyní Česko zálohování nespustí, stejně se mu v budoucnu kvůli nařízení Evropské unie pravděpodobně nevyhne. Členským státům už příští rok vznikne povinnost sesbírat osmdesát procent PET lahví a také plechovek. Ty, které to nesplní, budou muset od roku 2029 povinně zavést zálohový systém.
25. 3. 2025

Výroba aut za leden a únor meziročně klesla

Automobilky v Česku vyrobily v lednu a únoru 234 341 osobních aut. V porovnání se stejným obdobím loňského roku to bylo o 10,9 procenta méně. Výrazný vzestup zaznamenala výroba elektromobilů, jejich podíl na celkové produkci meziročně stoupl ze sedmi na téměř sedmnáct procent. Dařilo se také výrobě autobusů, která stoupla o více než čtvrtinu. V úterý to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
25. 3. 2025
Načítání...