Francie zavede daň z finančních transakcí i bez dalších zemí EU

Paříž – Pokud ostatní země Evropské unie nepodpoří navrhovanou daň z finančních transakcí, přijme Francie novou kontroverzní daň sama, aby dala „příklad“ celé EU. Řekl to dnes na mezinárodní konferenci v Paříži francouzský ministr financí François Baroin. Český premiér Petr Nečas na konferenci vyjádřil nesouhlas s jakýmikoli novými daněmi, které by platily jen v EU.

Baroin uvedl, že daň by měla být minimálně ve Francii přijata v letošním roce. Její zavedení zdůvodnil tím, že finanční sektor musí nést část nákladů dluhové krize. Poradce prezidenta Nicolase Sarkozyho Henri Guaino prohlásil, že rozhodnutí by mělo padnout do konce ledna.

„Francie bude v této věci vést,“ prohlásil Guaino. Vyjádřil však naději, že se k Paříži připojí Berlín, jak minulý měsíc naznačil německý ministr financí Wolfgang Schäuble. Ten řekl, že novou daň bude Německo prosazovat na úrovni EU nebo alespoň eurozóny. Když se to nepodaří, pak by o její zavedení mohly nejprve usilovat jen Německo a Francie.

O otázce daně z finančních transakcí budou zřejmě v pondělí diskutovat Sarkozy a německá kancléřka Angela Merkelová. Poté by se mohla otázka projednávat na summitu EU 30. ledna.

Německo prosazuje daň v celé EU, Česko ji odmítá

Mluvčí Merkelové Steffen Siebert dnes řekl, že cílem německé vlády je stále zavést daň v celé EU. Podobně se dnes vyjádřil italský premiér Mario Monti, jehož vláda myšlenku nové daně na rozdíl od předešlé vlády Silvia Berlusconiho přijala.

Nečas zavedení nové daně odmítl. „To, co nepotřebujeme, je více daní, které budou platit jen v Evropské unii,“ řekl premiér na konferenci „Nový svět“, na níž vystoupili i Baroin a Monti.

Petr Nečas na konferenci Nový svět
Zdroj: ČTK/AP/Jacques Brinon

Proti dani z finančních transakcí se ostře staví zejména Británie. Daň by byla sice v řádu promilí z obratu finančního obchodování, podle analytiků by však s ohledem na minulé zkušenosti některých zemí spolehlivě odklonila globální obchody do zemí, kde se neuplatňuje. To by vedlo k likvidaci obchodů v londýnské City, jejíž ekonomika je jedním z největších zdrojů příjmů britské vlády. Británie hodlá podpořit takovou daň jen v případě, že bude zavedena globálně, což je ale neuskutečnitelné.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 44 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...