Na trhu je přetlak leteckých operátorů, proto v dohledné době nedojde k výraznému růstu cen letenek, spíše naopak, uvedl v pořadu Devadesátka ČT 24 bývalý prezident Svazu českého leteckého průmyslu a bývalý ředitel Aera Vodochody Ladislav Šimek. Za další trend považuje změnu v poměru sil na světovém trhu výrobců letadel, kdy do tradičního duopolu amerického Boeingu a evropského Airbusu bude stále více zasahovat Čína.
Expert: Mezi světové výrobce letadel míří dravá Čína, budoucnost patří středně velkým strojům
Šimek zmínil, že nejvíce rostoucím trhem z hlediska počtu letadel je nyní Dálný východ a zejména tam se v budoucnu prosadí Čína. Jednak svým letadlem C919, jednak dalšími projekty.
V květnu podnikl čínský dopravní letoun C919 svůj první a dlouho odkládaný let. Po 80 minutách ve vzduchu přistál na letišti v Šanghaji. Stroj je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.
Trh „zespodu“ budou pak podle Šimka stále více atakovat současní výrobci – brazilský Embraer a kanadský Bombardier. A to letadly, které se budou velikostí blížit Boeingu 737.
Nový projekt velkého dopravniho letadla pak rozjíždějí společně Čína s Ruskem.
Největší pokles v zájmu a následně i ve výrobě nyní zažívají velká čtyřmotorová letadla (Boeing 747 a Airbus 380), podotkl bývalý prezident Svazu českého leteckého průmyslu.
„Přesun není k malým letadlům, ale ke středně velkým dvoumotorovým letadlům, jako jsou Airbus 330 a 350, Boeingy 777 a Dreamliner 787,“ zdůraznil Šimek. Tato letadla totiž podle něj prokázala, že jsou na dálkových letech bezpečná a navíc ekonomičtější než čtyřmotorové.
Jednouličková letadla pak budou hrát stále významnější roli – byť při sníženém komfortu – i na zaoceánských letech. Šimek zmínil také současnou modernizaci letadel, která zahrnuje zejména motory a snižování jejich spotřeby, a potom pokračující náhradu kovových materiálů kompozitními.
Část pořadu Devadesátka ČT24 byla věnována i soupeření tradičních aerolinií s nízkonákladovými. Toto rozdělení se ovšem proměňuje, neboť klasické aerolinky pod sebe kumulují některé nízkonákladové, podotkl makléř Conseq Investment Management Tomáš Kálal.
Zmínil, že nízkonákladovým aerolinkám už zdaleka nestačí létat „na dvou trasách,“ ale létají nejen krátké tratě, ale i třeba z Evropy do USA či do Asie.
Současné potíže Ryanairu neznamenají ústup nízkonákladových leteckých společností. Šimek poznamenal, že u Ryanairu jde do značné míry o manažerskou chybu s plánováním dovolených a navíc až 140 pilotů odešlo ke konkureční firmě, norské nízkonákladové společnosti Norwegian.
Pořad Devadesátka ČT24 se věnoval také rozvoji šesti mezinárodních letišť v Česku, bezpečnosti v letecké dopravě či zpoždění letů a nárokům pasažérů na kompenzaci.