Emise oxidu uhličitého (CO2) u nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí v porovnání s rokem 2019 snížit alespoň o 30 procent. Vyplývá to z návrhu nových standardů Evropské komise, které jsou souhrnně označovány jako balíček mobility. Návrh ještě musí schválit vlády členských zemí Evropské unie a Evropský parlament.
Emise se u velkých nákladních aut musí snížit o třetinu, navrhuje Evropská komise
Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska nemá EU v současné době žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou.
Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: nejprve by do roku 2025 emise měly klesnout o 15 procent a v roce 2030 už by měly být ve srovnání s rokem 2019 nižší minimálně o 30 procent.
Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990, připomněla agentura Reuters.
Eurokomisař: Přispět musejí všechna odvětví
„K naplnění našich závazků vůči Pařížské klimatické dohodě musejí přispět všechna odvětví. Proto jsme poprvé navrhli standardy EU pro zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí z nových těžkých užitkových vozidel,“ prohlásil komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete.
Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.
Komise předpokládá, že díky jejímu návrhu se emise CO2 sníží v letech 2020 až 2030 zhruba o 54 milionů tun.