Brno - V zakázce na stavbu první etapy nové trasy metra D s předpokládanou cenou půl miliardy korun zřejmě pražský dopravní podnik chyboval. Podle antimonopolního úřadu z tendru neoprávněně vyřadil společnost Mott MacDonald Praha, která nabídla nejnižší cenu, a to ve výši o 100 milionů méně než pozdější vítěz. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proto zrušil rozhodnutí o vyloučení firmy z tendru a nařídil ji do soutěže vrátit. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se proti verdiktu ÚOHS může odvolat k předsedovi úřadu Petru Rafajovi, ovšem takto postupovat nehodlá. Podrobně se spornému tendru na stavbu trasy D pražského metra bude věnovat pořad Reportéři ČT, a to v pondělí ve 21:30 na ČT1.
DPP chyboval v zakázce související s výstavbou metra D
Podle Rafaje porušil zadavatel vyloučením uvedeného uchazeče zákon o veřejných zakázkách. Svým postupem tak mohl podnik podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Firma Mott MacDonald nabídla za projekt 390 milionů korun, další dva uchazeči byli o desítky milionů dražší. Společnost Sudop nabídla 470 milionů, a pozdější vítěz, Metroprojekt, dokonce 490 milionů korun.
„Budeme se tím zabývat,“ uvedl mluvčí DPP Ondřej Pečený. Proti rozhodnutí úřadu dopravní podnik nebude podávat rozklad. Z pohledu Pečeného se tendr posunul zpět do fáze před vyloučením společnosti Mott MacDonald Praha a výběrová komise bude znovu posuzovat všechny návrhy. Ovšem dopravní podnik zároveň odmítá, že by tak uznal svoji chybu.
Jedním z důvodů, proč dopravní podnik firmu Mott MacDonald vyřadil, byla právě nízká cena, která se dopravnímu podniku nezdála. „Na základě dodaných materiálů se nám nepovedlo rozklíčovat, jakým způsobem by měla být tato zakázka financována a na základě toho účastník vyloučen ze soutěže,“ uvedl k nabídnuté službě Pečený.
Mott MacDonald prý nenabízel dumpingovou cenu
„Tento důvod byl pro nás nepřijatelný, protože jsme nabídli cenu, kterou jsme si zvážili dostatečně a jsme si jisti, že to za tuhle cenu můžeme udělat,“ oponuje ředitel české pobočky mezinárodní společnosti Mott MacDonald Jiří Petrák. „Máme radost, že nám úřad dal za pravdu, že nás vyloučili neprávem,“ zdůraznil. Petrákova firma dle jeho slov rozhodně nenabízela dumpingovou cenu.
DPP firmu Mott MacDonald z tendru vyloučil, aniž by uvedl, z jakých důvodů považuje zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny za neopodstatněné. Podle antimonopolních úředníků také neuvedl, z jakých důvodů firma nesplnila kvalifikaci a z jakých důvodů neprokázala splnění části kvalifikace subdodavatelem.
V tendru hledá dopravní podnik firmu na zpracování projektové dokumentace pro územní a stavební řízení a výkon autorského dozoru na stavbu části trasy D. Zakázku vyhlásil loni v květnu. První etapa trasy D má zahrnovat deset stanic z Písnice až na náměstí Republiky. Nová trasa metra by měla být dlouhá téměř 11 kilometrů, podnik předběžně odhaduje náklady na 30 miliard až 35 miliard korun. Plánovaná trasa D by měla ulehčit už tak přetížené trase C. Stavba je ale zatím v nedohlednu, chybí na ni peníze.