Moskva - Ruská státní korporace Rosatom lobbuje za získání kontraktu na dostavbu Temelína. Hlavní plus vidí v zapojení českých firem a technologii, která funguje na stejné bázi jako ta, která již na české elektrárně funguje. Rosatomu se daří, letos získal dvojnásobný počet zakázek než rok předtím.
Dostavba Temelína je pro Rosatom unikátní případ
Na nepřízeň osudu si Rosatom rozhodně nemůže stěžovat. Po loňské jaderné katastrofě ve Fukušimě se připravoval, že mu začnou hubená léta. Nakonec prý ale získal dvakrát větší počet zakázek než rok předtím. „Máme vyhlídky na dodávku až 80 jaderných bloků do roku 2030 na celém světě,“ tvrdí Alexej Kalinin, ředitel odboru pro mezinárodní obchod společnosti Rosatom.
O ruskou technologii projevují zájem především jaderní nováčci - Turecko, Bělorusko, Bangladéš a Nigérie. Vítězství v tendru na dostavbu Temelína by pro Rosatom znamenalo něco víc, vyslovení důvěry ze strany Západu.
Kirill Komarov, zástupce ředitele Rosatomu
„Řekl bych, že je to pro Rusko dost unikátní případ. Ještě nikdy jsme se neúčastnili tendru, ve kterém se po nás vyžaduje zodpovědět 11 tisíc dotazů.“
Česko-ruské konsorcium MIR.1200 vede alespoň na papíře firma Škoda JS. Tu však vlastní ruská strojírenská společnost OMZ, což Rusové nijak nezdůrazňují - na rozdíl od výhodnosti spojení pro českou stranu.
„Nejméně polovinu zařízení si můžeme nechat vyrobit v českých podnicích. A to není jen hypotéza, ale už podepsané kontrakty,“ doplňuje Sergej Kirijenko. Upřednostněním česko-ruského projektu by si navíc ČEZ jako provozovatel Temelína mohl ušetřit problémy spojené s přechodem na jinou technologii.
V Novovoroněžské jaderné elektrárně byl před lety vůbec poprvé odzkoušen tehdy nový typ tlakovodního reaktoru VVER-1000. Tím jsou v současnosti vybaveny i dva stávající bloky JE Temelín. Pro její dostavbu nabízí Rosatom o generaci novější typ reaktoru VVER-1200.
V samotném Rusku se momentálně budují hned dvě atomové elektrárny, které představují ekvivalent toho, co nabízí Rosatom ČEZu. Jednou z nich je Novovoroněžská s pořadovým číslem II. Do provozu má být uvedena do konce roku 2014.