Agentura CzechTrade chce usnadnit českým malým a středním firmám vstup na indický trh. V osmimilionovém Bengalúru tak vznikl podnikatelský inkubátor a chystá se i vznik čtyřhektarového průmyslového parku. Do indického Dillí zároveň zamířila podnikatelská mise pořádaná velvyslanectvím Česka ve spolupráci s Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Ta má podpořit české firmy a cílí na železniční i městskou kolejovou dopravu.
Deset vyvolených půjde do Indie. CzechTrade tam otevřel inkubátor pro podnikatele
Indický trh má svá úskalí, obchodní mentalita Indů je výrazně odlišná od evropské a řada firem po prvních zkušenostech snahu vstoupit na indický trh vzdala, řekl v Brně na strojírenském veletrhu ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.
Inkubátor slouží firmám, které se v Indii takříkajíc rozhlížejí. Je v něm místo pro deset firem, mají k dispozici kanceláře, sklady i vzorkovnu. Získají také právní, obchodní i marketingový servis. Za tři měsíce zaplatí 15 tisíc korun, pokud zůstávají déle, platí za měsíc 10 tisíc korun. „Tři měsíce jsou dobou, která stačí, aby se na trhu firma zorientovali a založila firmu tam,“ řekl vedoucí tamější kanceláře CzechTrade Ivan Kameník.
Služby inkubátoru již některé firmy využily a podle Kameníka by některé bylo možné zařadit vysloveně mezi mikrofirmy, které mohou být dobrou inspirací pro další zájemce, protože řada firem svou snahu vzdala. „V Indii firmy čeká velký střet mentalit. Historicky jde o velmi byrokratickou zemi a je normální, že se vede pět či deset bezvýsledných jednání a teprve další je úspěšné,“ vysvětlil Doležal. Nezvyklý pro Evropana je také vysoký podíl státního sektoru.
Indie je země velkých rozdílů. Pro firmy je obtížné se neztratit
Podle předsedy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karla Havlíčka je také obtížné se zorientovat, protože jde o gigantickou zemi s 1,3 miliardy obyvatel s velkými ekonomickými a sociálními rozdíly. „Jinak je také koncipované právo a Indie si brání trh velkými, ne však nepřekonatelnými bariérami. Chceme, aby se obchodovalo korektním způsobem. Dlouho se obchodovalo s celým světem tak, že indické firmy chtěly deklarovat zboží za nižší cenu kvůli místním poplatkům a pak fakturovaly zbylou cenu jiným způsobem. Před pár lety to však začali celníci velmi tvrdě potírat,“ popsal Havlíček.
Kameník zmínil také problém se správným výběrem partnera. „Je potřeba ho mít a dobře si ho prověřit,“ řekl.
Řada firem tyto problémy překonala. „Indie je postupně hitem českých podnikatelů v Asii. Za čtyři roky náš export rostl o 40 procent na více než 15 miliard korun,“ řekl Havlíček.
Indie je šance i pro české firmy v železniční dopravě
Přímo do Dillí v těchto dnech vyrazila také podnikatelská mise. Ta má seznámit české firmy s aktuálními možnostmi v sektoru rozvoje železniční a městské kolejové dopravy a zde si budou moci probrat i konkrétní připravované projekty, případně nalézt partnery v rámci konsorcií.
„Mým cílem je podpořit české firmy podnikající v železničním sektoru, které sem exportují nebo zde mají dceřiné firmy,“ uvedl pro web ČT24 předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek, který se mise osobně účastní. Klíčové podle něho bude čtvrteční setkání na indickém ministerstvu železnic.
Mise je určena pro společnosti působící v železniční infrastruktuře, v její modernizaci a rekonstrukci. Je ale zaměřena i na signalizaci, telekomunikaci, informační a automatizační systémy.
Vzájemný obchod roste
Vzájemný obchod Česka s Indií v posledních letech trvale roste, loni dosáhl 33 miliard korun a měl by růst i nadále. ČR se chce stát i partnerem širokého programu modernizace Indie Make in India, kterou tamní vláda vyhlásila před třemi lety. „Obory s největším potenciálem zapojení českých firem jsou obranný a letecký průmysl, automobilový průmysl a silně se rozvíjející průmysl IT a služeb,“ řekl již v úterý na brněnském strojírenském veletrhu Havlíček.
Indie nabízí díky své velikosti, rychle rostoucí ekonomice i díky vazbám z minulosti pro české exportéry stále velký potenciál. „Ačkoliv vstup na indický trh není snadný, v Indii má pobočky a společné podniky s indickými partnery mnoho českých firem,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Saldo vzájemného obchodu je v posledních třech letech poměrně vyrovnané, český vývoz mírně zaostává za dovozem. V roce 2015 činil vzájemný obrat 30 miliard, loni 33 miliard a letos se očekává, že dosáhne 34,5 miliardy korun. Rostoucímu obchodu se přizpůsobuje i zastoupení ekonomické diplomacie, nedávno se otevřela druhá česká kancelář v Bengalúru.
Celkový objem českého exportu by se letos měl pohybovat okolo čtyř bilionů korun. Nejvíc Česko vyváží do Německa, na Slovensko a do Polska.