České aerolinie (ČSA) čeká zřejmě velké propouštění. Vedení dopravce o tom nyní jedná s odbory, upozornil server zdopravy.cz a potvrdili to i zástupci odborů. Podle serveru by se to mohlo týkat až 60 procent lidí. Ve společnosti teď pracuje kolem sedmi set lidí. Podle odborů by propouštění mohlo být i projevem zatím neúspěšných jednání skupiny Smartwings, do níž ČSA patří, o pomoci státu. Jednou z podmínek státní pomoci totiž bylo zachování současného počtu zaměstnanců. Podle ministra dopravy ale budou jednání pokračovat.
ČSA zřejmě budou propouštět, mohlo by se to týkat až stovek lidí
O propouštění v ČSA zatím vedení aerolinek nemluví. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková pouze potrvdila, že „v současné době probíhají jednání s odborovými organizacemi“. Jejich zástupci jsou ale již sdílnější.
Z dosavadních informací vyplývá, že ČSA sníží počet svých letadel z devíti na pět, vyřadí i jediné své širokotrupé letadlo Airbus A330 a odpovídajícím způsobem zredukuje počet zaměstananců.
„Je potřeba zaměstnat přibližně 75 pracovních pozic stevardů a 60 pracovních pozic pilotů na plný úvazek. Záměr akcionářů je všechny ostatní zaměstnance propustit v nejbližší možný termín,“ řekla serveru předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová.
Jednání potvrdil i Pavel Sokolík z Odborového svazu zaměstnanců letectví. „Od ČSA jsme se dozvěděli, že si nebudou moci dovolit tolik zaměstnanců,“ řekl. Podle něj bude propouštění plošné, dotkne se tak posádek letadel i pozemního personálu.
Přesná čísla zatím Sokolík nezná, první výpovědi ale ČSA zřejmě rozdá již v pondělí. Tehdy by mělo být propuštěno asi 29 zaměstnanců. Hlavní vlna propouštění je zřejmě plánována na příští měsíce.
Vedení letecké skupiny Smartwings teď jedná s vládou o poskytnutí státní garance za komerční úvěr. Měl by být kolem 800 milionů korun. Jednou z podmínek státní pomoci, které dříve prezentoval ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), mělo být udržení zaměstnanců, kterých v celé skupině pracuje kolem dvou a půl tisíce.
Avizované propouštění v ČSA ale podle Havlíčka přece jenom nemusí znamenat, že jednání automaticky končí. „My nemůžeme vstupovat do komerčního vztahu – jestli bude nebo nebude propouštět. Sanžíme se udělat maximum pro to, aby dopravní společnosti – nejenom Smartwings – měly stejné podmínky jako všechny ostatní firmy,“ řekl nyní.