Co dělat s vrakem auta odstaveným na ulici?

Praha - Dostali jste se do situace, kdy před vaším domem už nějakou dobu stojí starý automobil, kterému někdo stihl odmontovat kola, rozbít sklo, ukrást zrcátka? Majitel vůbec nejeví o auto zájem, až si říkáte, jestli ho sem náhodou neodstavil schválně? Možná by vám to zas tak nevadilo, kdyby tenhle vrak navíc nestál na vašem oblíbeném parkovacím místě nebo nehyzdil vchod do vašeho domu. Jak s takovým vrakem naložit a na koho se obrátit?

Jak poznáme vrak?

Nejprve je potřeba si říci, co je podle silničních předpisů považováno za vrak a jak jej poznáme. Vrak je zákonem definován jako silniční vozidlo, které je trvale technicky nezpůsobilé k provozu a není opatřeno státní poznávací značkou nebo které je zjevně trvale technicky nezpůsobilé k provozu. Lze tedy rozlišit 3 případy.

Vrakem je automobil zcela zjevně technicky nezpůsobilý k provozu. To je zrovna případ onoho auta bez kol stojícího na špalcích. Pokud pomineme animovaný seriál Flintstoneovi, auto bez motoru se taky nerozjede. V těchto případech nerozhoduje, zda má vozidlo registrační značku nebo nikoliv. Jde vždy o vrak.

Není-li vozidlo zjevným vrakem, avšak nemá registrační značku, je nutno posoudit „trvalost technické nezpůsobilosti“, která však nemusí být patrná při běžném ohledání.

Není-li vozidlo zjevným vrakem a má navíc registrační značku, v žádném případě nemůže jít o vrak, a to bez ohledu na dobu jeho odstavení a úmysl vlastníka. Není důležité ani to, že vůz má propadlou technickou kontrolu či emise. Tuto skutečnost lze často jednoduše napravit, takže nezakládá trvalou technickou nezpůsobilost automobilu.

Kdo je povinen vrak odstranit?

Zákon říká, že vozidlo ponechané na pozemní komunikaci je překážkou provozu. Kdo takovouto překážku způsobil (většinou je to vlastník vozidla), musí ji neprodleně odstranit. Neučiní-li tak, odstraní ji na jeho náklad vlastník pozemní komunikace. Vlastníkem dálnice je ze zákona stát, vlastníkem silnic první třídy stát a silnice nižších tříd spadají do kompetence kraje, vlastníkem místní komunikace je pak obec a vlastníkem účelové komunikace může být jakákoli fyzická nebo právnická osoba. Pokud je znám vlastník vraku, zašle mu vlastník dálnice, silnice, nebo místní komunikace výzvu k odstranění vraku do dvou měsíců od doručení výzvy. Neučiní-li tak vlastník vraku, odstraní a zlikviduje vrak vlastník této pozemní komunikace na náklady vlastníka vraku.

Většinou bývají vraky odstaveny na místních komunikacích, v tom případě je potřeba obrátit se na obec, aby vyzvala k odstranění vlastníka, případně vrak sama odstranila. Často se však může jednat o účelovou komunikaci, jejímž vlastníkem může být například majitel pole, přes kterou komunikace vede, nebo vlastník chodníku pěšiny atd. Vlastník účelové komunikace ale není oprávněn vyzývat majitele vraku ani tento vrak odstraňovat. Není také výjimkou, že vlastník veřejně přístupné účelové komunikace vrak na komunikaci umístil sám.

Co tedy dělat v případě, že je obec nečinná nebo když vlastník účelové komunikace není oprávněn konat? Nezbývá než se obrátit na policii. O odstranění překážky silničního provozu v podobě vozidla (i vraku) rozhoduje totiž policista nebo strážník obecní policie. Vozidlo se odstraní opět na náklad jeho provozovatele.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...