Číňané ztrácejí důvěru ve vlastní měnu a ve velkém přesouvají peníze do zahraničí

2 minuty
Jak vypadá šmoulení po čínsku
Zdroj: ČT24

Jak čínská ekonomika zpomaluje, jednotlivci a firmy ve velkém přesouvají peníze do zahraničí. Využívají k tomu různé cesty - někdy i na hraně zákona. Bohatství odtéká z Číny přes obchodníky s měnou v Hongkongu i jinde. Jen v uplynulém roce takto ze země uniklo kolem jednoho bilionu amerických dolarů.

„Pokud se podíváte na současnou čínskou ekonomiku, je to velmi riskantní. Mnoho kapitálu, čínského kapitálu, nejen zahraničního, míří pryč,“ vysvětluje Sü S' ťien, politolog z tchajwanského Institutu politických věd.

Uniklé dokumenty z panamské firmy Mossack Fonseca ukázaly, jak ukrývají peníze rodiny funkcionářů. Trend je ale daleko větší. Bohatí vyvážejí úspory v obavách, že měna půjde dolů.

Je celkem běžné, že jednotlivci požádají členy rodiny a přátele, aby do zahraničí převedli nebo přímo fyzicky vyvezli 50 tisíc dolarů. To je povolený roční limit na osobu. Stočlenná skupina tak dostane ven 5 miliónů dolarů.

Říká se tomu šmoulení. Je součástí odlivu kapitálu, který zpochybňuje ekonomické vyhlídky. Loni firmy a jednotlivci z Číny přesunuli bilion dolarů.
Barbora Šámalová
zpravodajka ČT
Čínský jüan
Zdroj: Jianan Yu/Reuters

Trendy v chování bohatých Číňanů sleduje redakce časopisu Hurun Report. „Čínská ekonomika zpomaluje, mnoho lidí je trochu nervózních kvůli protikorupční kampani. Snaží se zahnízdit v cizině. V zásadě hledají způsob, jak se vyhnout riziku,“ tvrdí šéfredaktor magazínu Rupert Hoogewerf.

Některé odlivy peněz jsou legální - např. investice do nemovitostí v zahraničí - loni za ně Číňané utratili 52 miliard dolarů. Šmoulení je pochybnější. Nedávno úřady zadržely na hranicích ženu, která pašovala čtvrt milionu dolarů pod svými šaty.

Přitom od října bude čínský jüan součástí koše hlavních světových měn. Už loni v listopadu o tom rozhodnul Mezinárodní měnový fond (MMF). Šéfka fondu Christine Lagardeová při té příležitosti prohlásila, že jde o mezník v integraci Číny do světového finančního systému.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...