Praha – Společnost Český porcelán v Dubí, která patří mezi tradiční výrobce cibulákového porcelánu, zažívá zřejmě nejhorší rok své novodobé existence. Zakázek eviduje ještě méně než v krizovém roce 2009 a pro letošek počítá s osmiprocentním poklesem. V roce 2009 utržila zisk 150 milionů korun. Záchranou pro firmu je v dnešních dnech především export výrobků na korejský a japonský trh.
Cibulák bojuje o místo na slunci. Pomáhá Dálný východ
Vyrovnané hospodaření se porcelánce daří zachovat hlavně díky tomu, že si její zaměstnanci berou neplacené volno. I proto jich také zůstává stále stejný počet, tedy kolem tří set. „Letos je u nás situace ještě o něco horší než vloni, a to už jsme si mysleli, že je vrchol krize. Přežíváme, a když máme málo zakázek, jsme všichni - včetně mě - doma a zadarmo. Zaměstnanci si uvědomili, že je lepší pomoci firmě takto,“ uvedl ředitel Vladimír Feix.
Pokles tržeb v posledním desetiletí stíhá porcelánky v celé Evropě. Společnost Český porcelán - jedna ze čtyř na světě, které vyrábějí cibuláky - jde cestou exportu a polovinu produkce vyváží do zahraničí. Ani to ale není úplně šťastné, hlavní podíl na propadu společnosti má právě pokles exportu, a to do Ruské federace. „Podle mých informací se tam teď platí za kilogram porcelánu clo ve výši devět dolarů. Vloni jsme na jaře vyvezli do Ruska šest kontejnerů, letos dva,“ uvedl Feix.