Chcete reklamovat dovolenou? Poradíme, jak na to

Praha – Dovolená je chvílí, kdy máme po náročných pracovních povinnostech konečně čas odpočívat a relaxovat. Ne vždy se ale vše vyvede podle našich představ. Někdy za to může nepřízeň počasí, se kterou tak či onak v koutku mysli počítáme, jindy nám ale zážitek z dovolené zkazí cestovní kancelář nebo agentura, u které jsme si zájezd koupili. A ke slovu se tak dostane reklamace. Jak v takovém případě postupovat?

Na podání reklamace má zákazník čas 90 dnů od skončení zájezdu. Datum, kdy měl zájezd skončit, je v tomto případě rozhodné i ve chvíli, kdy klient na dovolenou vinou cestovní kanceláře vůbec neodjel. Reklamovat by však zákazník měl bez zbytečného odkladu. Cestovka pak má ze zákona na vyřízení reklamace 30 dní. Pokud ji v této lhůtě nevyřídí nebo klient není spokojen s navrženým řešením, nezbývá než se obrátit na soud.

Pokud zákazník zjistí nedostatky, které jsou v rozporu s cestovní smlouvou přímo na dovolené, neměl by s reklamací čekat až na návrat do vlasti. Měl by o nich ještě během zájezdu informovat delegáta cestovní kanceláře. Pokud ten nedostatky ke spokojenosti klienta neodstraní, nezbývá než se po návratu obrátit s reklamací přímo na cestovní kancelář. Reklamaci by přitom měl klient podat vždy písemně – například doporučeným dopisem – aby mu zůstal v rukou důkaz.

V dopise by nespokojený zákazník měl přesně specifikovat, které služby neodpovídaly cestovní smlouvě. „Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta cestovní kanceláře, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu,“ radí viceprezident Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Cestovní kancelář se například také nemůže vymlouvat na to, že se zájezd nemohl uskutečnit, protože zkrachoval dopravce nebo cestovní kanceláři zrušil ubytování třeba hotel. Podle zákona o cestovním ruchu odpovídá cestovní kancelář i za služby, které mají být plněny jinými dodavateli.

V případě, že například hotel cestovce zrušil původně nasmlouvané pokoje, musí kancelář zajistit klientům náhradní ubytování. Pokud z nějakého důvodu není možné uskutečnit zájezd podle předem dohodnutých podmínek a dojde ke zhoršení kvality poskytnutých služeb oproti cestovní smlouvě, má klient nárok na kompenzaci.

Pokud se s nižším standardem nechce smířit, musí mu cestovka zajistit návrat zpět včetně základních služeb, jako je například strava. Následně může klient žádat po cestovní kanceláři vrácení částky, kterou zaplatil, avšak sníženou o náklady, které byly cestovní kanceláří prokazatelně vynaloženy na zajištění základních služeb. To se ovšem nemusí vyplatit. Zvláště u zahraničních zájezdů totiž může být cena za spěšný návrat do vlasti poměrně vysoká.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 8 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 20 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
včera v 13:39

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...