Česko se vrací do elitního klubu výrobců leteckých motorů. Prototyp prošel prvním testem

Společnost GE Aviation úspěšně dokončila první test nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který se v Česku vyvíjí a bude se zde i vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos.

„Certifikace nového leteckého motoru probíhá z bezpečnostních důvodů v postupných krocích. Nejprve se testují jednotlivé komponenty samostatně, následně se testují celé moduly, poté se zkouší celý motor v pozemních zkušebnách a teprve nakonec se jde s motorem do vzduchu,“ uvedl programový ředitel GE Aviation pro Českou republiku Milan Šlapák.

Společnost GE Aviation testovanou novinku ATP vyvíjela v Česku, testy zatím probíhaly zkušebně na zemi. V letadle by se mohl motor testovat ještě letos.

První kroky k tomu, aby se v Česku mohl turbovrtulový motor ATP vyrábět, jsou součástí investiční smlouvy společnosti s českou vládou. V tuzemsku by tak měla vzniknout nová centrála GE Aviation pro turbovrtulové motory, zatím ale není jasné, kde přesně vyroste. Česko tak patří do klubu několika zemí, které vyvíjí, vyrábí a exportují letadlové motory. 

Turbovrtulový motor Advanced Turboprop
Zdroj: ČTK/GE Aviation/GE Aviation

Do vývoje nového motoru ATP chce společnost investovat přes 400 milionů dolarů, jak uvedla v roce 2015. Čtvrtinu této částky v loňském roce utratila firma v Evropě, významná část z toho připadla na Česko. 

Testovaná novinka Advanced Turboprop je první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech. Motor o výkonu 1240 koní na hřídeli patří do kategorie turbovrtulových motorů v rozmezí výkonu od 1000 do 1600 koní. Motor obsahuje 79 nových technologií a měl by dosáhnout o pětinu nižší spotřeby paliva a o deset procent vyšší výkon než jiné motory ve srovnatelné třídě.

Objevit se má například v novém letounu Cesna Denali firmy Textron Aviation. Proces certifikace má skončit do roku 2020.

Vedle toho firma GE Aviation sídlící v pražských Letňanech otevřela v roce 2017 v Česku novou montážní linku a dokončila instrumentační laboratoř celkem za více než 15 milionů dolarů (316 milionů korun).

Firma rovněž plánuje v Česku postavit novou centrálu, kde by se měl vyrábět právě turbovrtulový motor ATP. „V současné době vyhodnocujeme varianty a potenciální scénáře. Rozhodnutí ještě nepadlo. V nové lokalitě bychom zůstali dalších 25 až 30 let, proto je kvalita takto strategického rozhodnutí naprosto klíčová,“ uvedla firma.

Práci by v novém závodě mělo najít více než 500 zaměstnanců, letos firma plánuje v Česku nabrat 80 lidí. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022. Při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...