Společnost GE Aviation úspěšně dokončila první test nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který se v Česku vyvíjí a bude se zde i vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos.
„Certifikace nového leteckého motoru probíhá z bezpečnostních důvodů v postupných krocích. Nejprve se testují jednotlivé komponenty samostatně, následně se testují celé moduly, poté se zkouší celý motor v pozemních zkušebnách a teprve nakonec se jde s motorem do vzduchu,“ uvedl programový ředitel GE Aviation pro Českou republiku Milan Šlapák.
Společnost GE Aviation testovanou novinku ATP vyvíjela v Česku, testy zatím probíhaly zkušebně na zemi. V letadle by se mohl motor testovat ještě letos.
První kroky k tomu, aby se v Česku mohl turbovrtulový motor ATP vyrábět, jsou součástí investiční smlouvy společnosti s českou vládou. V tuzemsku by tak měla vzniknout nová centrála GE Aviation pro turbovrtulové motory, zatím ale není jasné, kde přesně vyroste. Česko tak patří do klubu několika zemí, které vyvíjí, vyrábí a exportují letadlové motory.
Do vývoje nového motoru ATP chce společnost investovat přes 400 milionů dolarů, jak uvedla v roce 2015. Čtvrtinu této částky v loňském roce utratila firma v Evropě, významná část z toho připadla na Česko.
Testovaná novinka Advanced Turboprop je první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech. Motor o výkonu 1240 koní na hřídeli patří do kategorie turbovrtulových motorů v rozmezí výkonu od 1000 do 1600 koní. Motor obsahuje 79 nových technologií a měl by dosáhnout o pětinu nižší spotřeby paliva a o deset procent vyšší výkon než jiné motory ve srovnatelné třídě.
Objevit se má například v novém letounu Cesna Denali firmy Textron Aviation. Proces certifikace má skončit do roku 2020.
Vedle toho firma GE Aviation sídlící v pražských Letňanech otevřela v roce 2017 v Česku novou montážní linku a dokončila instrumentační laboratoř celkem za více než 15 milionů dolarů (316 milionů korun).
Firma rovněž plánuje v Česku postavit novou centrálu, kde by se měl vyrábět právě turbovrtulový motor ATP. „V současné době vyhodnocujeme varianty a potenciální scénáře. Rozhodnutí ještě nepadlo. V nové lokalitě bychom zůstali dalších 25 až 30 let, proto je kvalita takto strategického rozhodnutí naprosto klíčová,“ uvedla firma.
Práci by v novém závodě mělo najít více než 500 zaměstnanců, letos firma plánuje v Česku nabrat 80 lidí. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022. Při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.





