Praha – Na každého Čecha připadá 390 letáků ročně. Je to zhruba třikrát víc než v Británii nebo Francii. I když řada lidí na letáky nadává a jejich schránky zdobí nápis Nevhazujte reklamu, supermarkety dobře vědí, že na slevu Češi slyší. A nejde jen o potraviny – tržby zvedá i propagace zahradních potřeb a drogerie.
Česko je letáková velmoc Evropy, předčí Francii i Británii
To, jaký leták se Čechům ve schránce objeví, rozhodně není náhoda. Distributoři mají k dispozici data ze sčítání lidu a tak vědí, které skupiny obyvatel kde bydlí. Specialisté na geomarketing díky tomu přesně určí, kde se vyplatí letáky roznést – tam, kde žije hodně seniorů nebo rodin s malými dětmi.
Důležité je také načasování letáků. K zákazníkovi se musí dostat s mírných předstihem, aby si je mohl nastudovat, ale zase ne tak brzo, aby na ně stihl zapomenout. Od momentu, kdy vytištěné materiály opustí tiskárnu, do chvíle, kdy je doručovatel začne roznášet, uplyne průměrně 32 hodin. Češi nejčastěji nákupy plánují ke konci týdne, nové letáky se proto objeví ve schránce ve středu.
Na letácích si tuzemští zákazníci vytvořili obstojnou závislost. Čtyřiapadesát procent z nich podle letáků nakupuje každý týden, z toho sedm procent dokonce denně. Těch, kterým letáky vadí a nikdy je nečtou, je už jen 12 procent. Jitka Vysekalová, předsedkyně České marketignové společnosti, v této souvislosti ale znovu připomíná známý fakt – lidé s vidinou slevy utratí nakonec více peněz, než původně zamýšleli. „Kupují věci, které nepotřebují, kupují množství které nepotřebují… Nebo si řeknou: když jsem tak dobře ve slevě nakoupil, tak si koupím ještě to vedle,“ uvedla Vysekalová.
Letáky už dávno nemají jen papírovou podobu – většina firem vyrábí i elektronickou verzi pro internetové uživatele. Existují dokonce i agregáty, které sdružují nabídku aktuálních letáků – na jedné stránce je tak možné nalézt slevy všech možných obchodů.