Česko chce být film friendly – nalákat tak chce filmaře i turisty

Praha – Filmová turistika patří třeba ve Velké Británii nebo na Novém Zélandu už k zaběhlým trendům, které podporují ekonomiku regionů. V České republice je ale teprve v plenkách. Doposud byla spíše doménou filmových nadšenců, kteří po místech, kde se oblíbené filmy natáčely, putovali jako soukromí turisté a vyměňovali si své zkušenosti na internetu. Letošní rok má ale přinést změnu. Svou premiéru totiž ohlásily speciální filmové kanceláře. Vznikají v režii Czechtourismu ve spolupráci s Českou filmovou komisí.

Žádná jednotná databáze míst, kde se u nás natáčely, filmové scény, zatím neexistuje. Milovníci filmů si proto mapu zajímavých destinací vytvořili sami. Už teď obsahuje na deset tisíc lokalit a zájemci ji najdou na webových stránkách Filmovamista.cz. „My cestujeme, hledáme ta filmová místa a fotíme je, jak vypadají dneska. Jak se změnila od doby natáčení. Informace dáváme na internet, aby se i ostatní mohli podívat, udělat si svoje fotografie, podělit se s ostatními a podobně,“ popsal filmový turista a zakladatel projektu filmovamista.cz Jiří Kuruc.

Podle Kuruce doposud chyběla filmové turistice podpora se shora, která by jí pomohla rozvíjet se a přivádět turisty, a tedy i finance do regionů. Významu filmové turistiky si je ale vědom i Czechtourism a do budoucna s ní hodlá pracovat. „My se teď dostáváme do aktivní fáze, kdy film chceme využívat pro marketing daných míst. Chceme ve spolupráci s regiony stavět nové produkty cestovního ruchu a lákat turisty, aby se přijeli podívat na filmová místa a porovnali filmovou fikci s realitou,“ řekl ČT24 vedoucí oddělení inovací a trendů CzechTourism Jakub Hlaváček.

Jiří Kuruc

„Máme oblasti, které jsou filmově opravdu zajímavé – ať už Neveklovsko a okolí, velice krásný je Český ráj, kde se natáčelo hodně věcí, je tam spousta exteriérů, ale lidé o tom často neví a je to škoda.“

CzechTourism si chce filmový marketing v praxi vyzkoušet na hradu Pernštejn. V těchto dnech se v hradu a okolí natáčí remake klasické norské štědrovečerní pohádky. „Na základě tohoto filmu chceme říct norským turistům, že Česká republika nabízí tato místa a mnoho dalších jim podobných, aby přijeli a zažili to na vlastní kůži,“ vysvětlil Hlaváček. Norští turisté jsou přitom pro Česko nesmírně lukrativní, ze všech národností, které do naší země přijíždí, utrácejí nejvíce – za den v průměru 2 400 korun. Jenže 90 procent návštěvníků z Norska zůstává v Praze. Do dalších českých regionů se vůbec nepodívá.

S propagací by mohly pomoci naučné stezky i mobilní technologie

Dobudovat je ale ještě potřeba například také infrastrukturu. „Očekáváme od toho celou řadu produktů. Můžou to být naučné stezky – putování po stopách filmu. Můžeme spolupracovat v oblasti gastronomie a pojmenovávat místní jídla tradiční názvy nebo je propojovat s osobnostmi, které ve filmu působí,“ připomněl Jan Závěšický z Filmové kanceláře Jeseník.

Ke slovu se mají dostat i moderní technologie – hlavně chytré telefony. „Člověk se může ocitnout prostřednictvím chytrých telefonů jako součást filmu, například v okamžiku, kdy stojí přímo na místě, kde se část filmu natáčela,“ nastínil Závěšický.

Filmové kanceláře mají lákat nejen turisty, ale i filmaře

Využít film pro rozvoj cestovního ruchu není jediným úkolem rodících se filmových kanceláří. Mají taky do regionů přilákat také filmaře. To se v posledních letech moc nedařilo. Přitom čím víc filmů vznikne, tím víc peněz vydělá region i stát. „Nabídneme jim například příspěvek na ubytování, ale výměnou za autorská práva za videoprodukci k tomu filmu, k obrázkům, propojení na internetových – že se řekne, že to bylo natáčeno v ČR. Chceme být součástí mediální kampaně,“ dodal Hlaváček.

8 minut
Ekonomika +
Zdroj: ČT24

Filmové kanceláře by také filmařům mohli pomoci se zajišťováním povolení pro natáčení, zajistit spolupráci s dopravci, obcemi i samosprávami. „Mohlo by být pár regionů, které by byly film friendy,“ podotkla vedoucí České filmové komise Ludmila Claussová.

Česká filmová infrastruktura i štáby jsou na vysoké úrovni a těší se velmi dobrému jménu. V minulosti se tak v Česku natyčily slavné filmy, jako například Amadeus Miloše Formana, úspěšný akční film s Tomem Cruisem v hlavní roli Mission: Impossible, film Česká spojka s Anthonym Hopkinsem nebo Bondovka Casino Royale. Jenže mezi mezi roky 2003 a 2008 přišel propad a podle Claussové Česko ztratilo asi 86 procent zahraniční filmové produkce. Podle odborníků odlákaly filmaře štědré pobídky poskytované jinými zeměmi. Od roku 2010 filmaře motivuje k natáčení i Česko. A vyplácí se to. Z každé koruny vyplacená na pobídce se do státní pokladny vrátí 1,18 Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
před 19 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 20 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
včeraAktualizovánovčera v 15:53
Načítání...