Praha – Filmová turistika patří třeba ve Velké Británii nebo na Novém Zélandu už k zaběhlým trendům, které podporují ekonomiku regionů. V České republice je ale teprve v plenkách. Doposud byla spíše doménou filmových nadšenců, kteří po místech, kde se oblíbené filmy natáčely, putovali jako soukromí turisté a vyměňovali si své zkušenosti na internetu. Letošní rok má ale přinést změnu. Svou premiéru totiž ohlásily speciální filmové kanceláře. Vznikají v režii Czechtourismu ve spolupráci s Českou filmovou komisí.
Česko chce být film friendly – nalákat tak chce filmaře i turisty
Žádná jednotná databáze míst, kde se u nás natáčely, filmové scény, zatím neexistuje. Milovníci filmů si proto mapu zajímavých destinací vytvořili sami. Už teď obsahuje na deset tisíc lokalit a zájemci ji najdou na webových stránkách Filmovamista.cz. „My cestujeme, hledáme ta filmová místa a fotíme je, jak vypadají dneska. Jak se změnila od doby natáčení. Informace dáváme na internet, aby se i ostatní mohli podívat, udělat si svoje fotografie, podělit se s ostatními a podobně,“ popsal filmový turista a zakladatel projektu filmovamista.cz Jiří Kuruc.
Podle Kuruce doposud chyběla filmové turistice podpora se shora, která by jí pomohla rozvíjet se a přivádět turisty, a tedy i finance do regionů. Významu filmové turistiky si je ale vědom i Czechtourism a do budoucna s ní hodlá pracovat. „My se teď dostáváme do aktivní fáze, kdy film chceme využívat pro marketing daných míst. Chceme ve spolupráci s regiony stavět nové produkty cestovního ruchu a lákat turisty, aby se přijeli podívat na filmová místa a porovnali filmovou fikci s realitou,“ řekl ČT24 vedoucí oddělení inovací a trendů CzechTourism Jakub Hlaváček.
Jiří Kuruc
„Máme oblasti, které jsou filmově opravdu zajímavé – ať už Neveklovsko a okolí, velice krásný je Český ráj, kde se natáčelo hodně věcí, je tam spousta exteriérů, ale lidé o tom často neví a je to škoda.“
CzechTourism si chce filmový marketing v praxi vyzkoušet na hradu Pernštejn. V těchto dnech se v hradu a okolí natáčí remake klasické norské štědrovečerní pohádky. „Na základě tohoto filmu chceme říct norským turistům, že Česká republika nabízí tato místa a mnoho dalších jim podobných, aby přijeli a zažili to na vlastní kůži,“ vysvětlil Hlaváček. Norští turisté jsou přitom pro Česko nesmírně lukrativní, ze všech národností, které do naší země přijíždí, utrácejí nejvíce – za den v průměru 2 400 korun. Jenže 90 procent návštěvníků z Norska zůstává v Praze. Do dalších českých regionů se vůbec nepodívá.
S propagací by mohly pomoci naučné stezky i mobilní technologie
Dobudovat je ale ještě potřeba například také infrastrukturu. „Očekáváme od toho celou řadu produktů. Můžou to být naučné stezky – putování po stopách filmu. Můžeme spolupracovat v oblasti gastronomie a pojmenovávat místní jídla tradiční názvy nebo je propojovat s osobnostmi, které ve filmu působí,“ připomněl Jan Závěšický z Filmové kanceláře Jeseník.
Ke slovu se mají dostat i moderní technologie – hlavně chytré telefony. „Člověk se může ocitnout prostřednictvím chytrých telefonů jako součást filmu, například v okamžiku, kdy stojí přímo na místě, kde se část filmu natáčela,“ nastínil Závěšický.
Filmové kanceláře mají lákat nejen turisty, ale i filmaře
Využít film pro rozvoj cestovního ruchu není jediným úkolem rodících se filmových kanceláří. Mají taky do regionů přilákat také filmaře. To se v posledních letech moc nedařilo. Přitom čím víc filmů vznikne, tím víc peněz vydělá region i stát. „Nabídneme jim například příspěvek na ubytování, ale výměnou za autorská práva za videoprodukci k tomu filmu, k obrázkům, propojení na internetových – že se řekne, že to bylo natáčeno v ČR. Chceme být součástí mediální kampaně,“ dodal Hlaváček.
Filmové kanceláře by také filmařům mohli pomoci se zajišťováním povolení pro natáčení, zajistit spolupráci s dopravci, obcemi i samosprávami. „Mohlo by být pár regionů, které by byly film friendy,“ podotkla vedoucí České filmové komise Ludmila Claussová.
Česká filmová infrastruktura i štáby jsou na vysoké úrovni a těší se velmi dobrému jménu. V minulosti se tak v Česku natyčily slavné filmy, jako například Amadeus Miloše Formana, úspěšný akční film s Tomem Cruisem v hlavní roli Mission: Impossible, film Česká spojka s Anthonym Hopkinsem nebo Bondovka Casino Royale. Jenže mezi mezi roky 2003 a 2008 přišel propad a podle Claussové Česko ztratilo asi 86 procent zahraniční filmové produkce. Podle odborníků odlákaly filmaře štědré pobídky poskytované jinými zeměmi. Od roku 2010 filmaře motivuje k natáčení i Česko. A vyplácí se to. Z každé koruny vyplacená na pobídce se do státní pokladny vrátí 1,18 Kč.