Praha – V úterý byl zahájen dvoudenní Retail Summit 2010, na kterém se mají setkat špičky českého maloobchodního trhu. Počátek konference se nesl ve znamení ekonomické situace v ČR obecně, kterou přiblížil makroekonom Tomáš Sedláček, někdejší člen NERVu. Později se diskuze překlopila do maloobchodního sektoru. Na summitu vystoupili například Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, či prezident společnosti EuroCommerce Rainhardt Freiherr von Leoprechting.
České i zahraniční špičky maloobchodu hledají cestu z krize
Zatímco na finančních, realitních a průmyslových trzích se už dopady globální krize projevily celkem výrazně, krize v maloobchodu teprve nabírá obrátky. Přípravy konference proto směřovaly k jasnému cíli, jak se odlepit ode dna. „Vzniká jistá rezervovanost vůči okamžitým výdajům. Každý počítá s tím, že může být ještě hůř,“ uvádí hlavní důvody poklesu tržeb Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
Od 1. ledna navíc vstoupil v platnost zákon, který upravuje vztahy mezi prvovýrobci a dodavateli. Jeho cílem je omezení nekalých praktik obchodních řetězců a možnost pokutovat je až 10 miliony.
Jeho existenci ale maloobchodní hráči berou vesměs negativně, jak dokládají i slova šéfa Agrofertu Andreje Babiše: „Špatné je už to, že zákon vznikl, že to zašlo příliš daleko. Tento zákon nikomu nepomůže a nikdo nemá rád, když jeho podnikání někdo omezuje zákonem.“ „Obávám se, že v současné době to nejhůře dopadá právě na ty drobné dodavatele zboží, které to původně pravděpodobně mělo chránit,“ doplňuje toto vyjádření Skála.
Kvůli hospodářské krizi loni tuzemským obchodníkům klesly tržby a podobný trend se zřejmě bude opakovat i letos, jelikož roste nezaměstnanost a zadluženost českých domácností. Tento trend potvrdil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Zdeněk Juračka.
Krizi nejvíce pocítily diskontní prodejny
V loňském roce se například družstevním prodejnám COOP snížily tržby meziročně o necelých pět procent. Podobný pokles celého maloobchodu očekávají za rok 2009 i někteří analytici. „Propad nebyl tak drastický, jak jsme původně očekávali, a byl značně diferencovaný podle formátů prodejen. Nejhůře podle dostupných čísel dopadly diskontní prodejny. Samozřejmě byly také značné regionální rozdíly podle nezaměstnanosti a dalších parametrů,“ vysvětlil Juračka.
Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR:
„Letošní leden vypadá z pohledu tržeb hůř než ten loňský, což je známka toho, že není všem špatným dnům konec a že negativní vývoj bohužel dál pokračuje. Stále roste nezaměstnanost a zadluženost rodin, přičemž spotřebitelské úvěry jsou velkou hrozbou nejen pro maloobchod.“
Letos očekává další pokles maloobchodu i potravinářské výroby také Babiš, který podniká v zemědělství, potravinářství a chemickém průmyslu. Babiš míní, že hospodářská krize urychlí koncentraci výrobců a obchodníků na tuzemském trhu: „Velcí budou ještě většími. Pokud bude příležitost koupit konkurenta, tak když na to budeme mít, tak to uděláme.“
Retail Summit je připravován Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, Vysokou školou ekonomickou v Praze a společností Blue Events, navazuje přitom na předchozích 15 ročníků.