České dráhy v pololetí zvýšily čistý zisk na 375 milionů korun

České dráhy vydělaly v prvním pololetí letošního roku 375 milionů korun. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst čistého zisku o 273 milionů. Informoval o tom dopravce. Na zlepšení hospodaření měly vliv zejména větší výnosy z osobní dopravy a prodej zbytného majetku.

I přes zlepšení hospodaření osobní dopravy skončí tento segment podle mezinárodních účetních standardů se ztrátou 342 milionů korun, za což mohou podle managementu především výdaje na údržbu a opravy vozidel. Naopak v nákladní dopravě představované společností ČD Cargo vzrostl meziročně zisk o 211 milionů korun na 427 milionů korun.

Tržby z osobní přepravy vzrostly podle informací zveřejněných v účetní uzávěrce o 152 milionů korun na 10,58 miliardy. Naopak v nákladní dopravě tržby klesly o 116 milionů na 5,78 miliardy korun. Objem přeprav nákladního dopravce podle předsedy představenstva ČD Pavla Krtka negativně ovlivnily nízké ceny pohonných hmot, které vedly k většímu přesunu nákladu ze železnice na korby kamionů. Zároveň dopravce zaznamenal snížení marží v důsledku rostoucího konkurenčního boje v železniční nákladní dopravě.

Celkem ČD Cargo za prvních šest měsíců přepravilo 32,1 milionu tun zboží, což v meziročním srovnání představuje pokles o 0,8 milionu tun. O tři kilometry se naopak zvýšila průměrná vzdálenost přeprav na 169 kilometrů. 

Za zvýšením ziskovosti nákladní dopravy při současném snížení objemů přepravy stojí podle předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika především provozní úspory a expanze firmy do zahraničí, zejména do Polska. Hlavním úkolem společnosti, která nyní na trhu zaujímá zhruba 65procentní podíl, bude pokles výkonů na českém trhu do budoucna zastavit.

Celkem České dráhy během prvního pololetí přepravily 85,6 milionu cestujících, což proti loňskému pololetí představuje mírné navýšení o zhruba sto tisíc cestujících. O dvě procenta se nicméně zvýšil přepravní výkon, který kromě počtu cestujících zohledňuje i ujetou vzdálenost. Tento údaj v pololetí vzrostl na 3,56 miliardy osobokilometrů. Mírně o 0,7 kilometru se rovněž prodloužila i průměrná ujetá vzdálenost na 41,5 kilometru.

České dráhy jsou akciovou společností stoprocentně vlastněnou státem. Součástí skupiny Českých drah je kromě osobní dopravy i nákladní doprava představovaná společností ČD Cargo, Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina zaměstnává zhruba 24 tisíc lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
08:35Aktualizovánopřed 7 mminutami

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
před 3 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
11:48Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
včera v 19:55

Trump zrušil cla na některé potraviny, jejichž ceny rostou

Americký prezident Donald Trump v pátek zrušil dovozní cla na hovězí maso, ovoce, kávu a další potraviny, které v posledních měsících v USA zdražily. Šéf Bílého domu, který zavedl cla na mnoho produktů s cílem vyvinout tlak na ostatní země, sám čelí tlaku, neboť sliboval pokles cen, ale děje se opak, napsala agentura AP. Opoziční demokraté v Trumpově rozhodnutí vidí důkaz, že jeho celní politika vede ke zdražování.
včeraAktualizovánovčera v 19:46

Bitcoin dál klesá, jeho cena sestoupila pod 97 tisíc dolarů

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin dál klesá, v pátek ráno sestoupila pod 97 tisíc dolarů (2,01 milionu korun). Obchodníci na kryptoměnových trzích přitom za den zaznamenali nucenou likvidaci kryptoměn za více než miliardu dolarů, ukazují data specializovaného webu CoinGlass. Zhodnocení bitcoinu od začátku roku se tak snížilo asi na pět procent, ještě začátkem října se pohybovalo kolem třiceti pěti procent.
14. 11. 2025Aktualizováno14. 11. 2025

Maďarská výjimka z amerických sankcí na ropu platí i pro slovenskou rafinerii

Výjimka z amerických sankcí, kterou má na nákup ruské ropy Maďarsko, se bude vztahovat i na dodávky suroviny do bratislavské rafinerie Slovnaft. Novinářům to v pátek řekla slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková. Slovnaft patří do maďarské petrochemické skupiny MOL.
14. 11. 2025

Historik: Centrálně plánovaná ekonomika nedokázala generovat inovace

Centrálně plánovaná ekonomika orientující se po válce především na těžký průmysl často nedokázala podchytit poptávku a zajistit dostatek spotřebního zboží. Tehdejší ekonomové si podle historika z Filozofické fakulty UK Jakuba Rákosníka, který byl hostem Studia 6, jeho význam uvědomovali, preference těžkého průmyslu však byla na přelomu 40. a 50. let způsobena mimo jiné očekáváním třetí světové války.
14. 11. 2024Aktualizováno14. 11. 2025
Načítání...