Praha - Automobilky vyrábějící auta v České republice mají důvod k jásotu. V prvním pololetí sjelo z jejich výrobních linek 559 tisíc vozidel, což je o 18 procent více než v prvních šesti měsících loňského roku. Rozhodující podíl na výsledku má výroba osobních aut, kterých čeští dělníci za letošek smontovali 557 tisíc. Nárůst zaznamenali všichni výrobci osobních vozů.
České automobilky si mnou ruce, jejich vozy jdou na dračku
Nejrychleji se výroba rozšiřovala v nošovické automobilce Hyundai. Z jejích linek sjelo o 84 procent aut více než před rokem, celkem 92 tisíc. Nejvíce osobních a malých užitkových vozů ale stále v Česku vyrábí mladoboleslavská Škoda Auto. Rukama jejích dělníků loni prošlo 287 tisíc aut, což představuje 17procentní nárůst. Následuje kolínská TPCA se 178 tisíci vyrobenými auty, tedy růstem o 1,8 procenta.
Se šesti vyrobenými auty přispěl do statistik také Kaipan, tedy malá firmička zabývající se vývojem a výrobou sportovních aut, které prodává jako stavebnici. V prvních šesti měsících loňského roku Kaipan pro srovnání prodal pouhé tři vozy.
Loňská srovnávací základna je nízká
K rychlému nárůstu výroby automobilů nepřispělo jen ekonomické oživení, ale také to, že loňská srovnávací základna je v porovnání s předkrizovými roky velmi nízká. „V prvním čtvrtletí roku 2009 byla výroba ve Škoda Auto výrazně ovlivněna nižší poptávkou a s tím souvisejícím omezením výroby a ve firmě Hyundai Nošovice docházelo v roce 2009 k postupnému náběhu výroby,“ připomnělo Sdružení automobilového průmyslu.
Oživení ve výrobě českých automobilek způsobil také jednorázový vzestup prodeje díky šrotovnému. Ten se ale nebude opakovat. „Některé trhy, jako je Německo, Slovensko, Itálie, zaznamenávají v těchto měsících až pokles v řádech několika desítek procent právě proto, že už vypršel efekt šrotovného,“ poznamenal analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.
Zatímco osobních vozidel se v Česku vyrábí letos více než loni, celková produkce autobusů, nákladních automobilů a motocyklů meziročně klesla. V pololetí bylo vyrobeno 579 nákladních aut, což je o 7,4 procenta méně než loni, autobusů se vyrobilo o pětinu méně, celkem 1 228 kusů.