Česká pošta kupuje část největšího distributora tisku a zároveň největšího alternativního poštovního operátora První novinovou společnost (PNS). Dle mluvčího pošty jde o sekci PNS zabývající se doručováním zásilek, nikoliv distribucí tisku do trafik. Cena je podle něj obchodním tajemstvím. Spojením se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Česká pošta kupuje část PNS. Obchod prověřuje antimonopolní úřad
„K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblastech doručování poštovních listovních služeb, adresných a neadresných tiskových zásilek a doručování předplatného tisku na území České republiky,“ konstatuje antimonopolní úřad v oznámení.
Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka ale není součástí transakce činnost PNS spočívající v zajišťování dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, elektronických médií, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po celém Česku. Zda bude kvůli tomu společnost PNS nějak rozdělena, neuvedl.
Cena je v tuto chvíli podle pošty obchodním tajemstvím. „Výhodnost transakce byla současně ověřena externě zpracovaným business plánem. Kupní cena je valuována dvěma externími znaleckými posudky,“ doplnil Vitík. Pošta podle něj plánuje řadu akvizic různého typu. Vždy se bude jednat o oblasti, které mají společné body s logistikou, doručováním a kompletací zásilek a podobně.
Pošta by se měla rozdělit
První novinová společnost je největším distributorem tisku do prodejní sítě v Česku a po fúzi se společnostmi PNS Grosso a Mediaservis také největší alternativní společností zajišťující doručování adresných a neadresných zásilek.
Hlavními akcionáři PNS jsou Mafra (37,51 procenta), Vltava Labe Media (35 procent) a Czech News Center (27,02 procenta). Za rok 2020 vykázala společnost ztrátu 175 milionů korun, což bylo o 42 milionů méně než v roce 2019. Tiskem a doplňkovým zbožím zásobuje téměř 14 tisíc prodejních míst.
Česká pošta zaměstnává 27 tisíc lidí, provozuje 3200 poboček a další dva tisíce Balíkoven u smluvních partnerů. Podnik je od roku 2018 ve ztrátě. Podle výroční zprávy za rok 2020 byl konsolidovaný výsledek hospodaření minus 1,4 miliardy korun ve srovnání se ztrátou 286 milionů za rok 2019.
V roce 2018 byla vykázaná konsolidovaná ztráta České pošty 186 milionů korun. Za tři roky by se měla pošta rozdělit na provozovatele sítě poštovních poboček a doručovatelskou kurýrní a logistickou firmu.