Evropská komise v pátek znovu rozhodla, že 11 leteckých společností v nákladní dopravě uzavřelo v minulosti kartelovou dohodu a opět jim udělila pokuty v celkové výši skoro 776,5 milionu eur (přes 21 miliard korun). Původní rozhodnutí komise z roku 2010 zrušil v prosinci 2015 evropský soud z procedurálních důvodů. Největší pokutu dostala od komise francouzská společnost Air Francie (téměř 183 milionů eur) a nizozemská KLM (přes 127 milionů eur).
Brusel opět trestal přední letecké společnosti. Za kartel mají zaplatit přes 21 miliard korun
Kartelovou spolupráci firem místo soutěže s cílem nabídnout zákazníkům lepší služby odmítla Margrethe Vestagerová, eurokomisařka odpovědná za otázky hospodářské soutěže.
„Dnešní rozhodnutí zajistí, že společnosti, které byly částí kartelové dohody v letecké nákladní dopravě, budou za své chování potrestány,“ dodala.
- Komise v listopadu 2010 uvedla, že pokutované aerolinky se v letech 1999 až 2006 domlouvaly na výši palivových a bezpečnostních příplatků.
- Pokuty vyměřila společnostem Air France, KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS a Singapore Airlines. Dvanáctým účastníkem kartelu byla Lufthansa, která ale spolupracovala a pokutě se vyhnula.
Qantas se kvůli této záležitosti obrátil v roce 2010 na evropský soudní dvůr. Ten o pět let později rozhodnutí komise anuloval kvůli procedurální chybě. O existenci kartelu však nerozhodoval.
Komise je podle páteční zprávy nadále přesvědčena, že společnosti se na kartelové dohodě podílely. Toto rozhodnutí řeší procedurální chybu, kterou identifikoval evropský soud, je však shodné, pokud jde o kartelovou dohodu samotnou. „Rozhodnutí je potvrzením, že komise nenechá kartely bez potrestání. Kartely jsou nelegální a poškozují spotřebitele a podnikání,“ stojí v tiskové zprávě.
Analytik: Souboj ještě nekončí
Analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík připomněl, že jde o velmi složitý případ, náročný i procedurálně. O tom svědčí i to, že byl v roce 2010 shozen ze stolu kvůli „špatnému papírování“. Zdůraznil, že ani teď není jasné, zda společnosti budou nakonec muset platit. Budou se odvolávat, proces podle mého názoru ještě nekončí, řekl analytik.
Dodal však, že v tomto případu existuje hodně důkazů a objektivních pravd, které mají aerolinky problém zpochybnit. Budou se tedy podle něho opět snažit najít problematická procesní místa.
Dodal, že jde o vysoké pokuty, které by aerolinie pocítily, nikoliv však existenčně. Samotný kartel (po roce 1999) a důvod k němu dal do souvislosti i s dobou nástupu nízkorozpočtových aerolinií a s tím souvisejícím tlakem na zlevňování letenek. Na velké aerolinie těžce dolehla i doba po 11. září.
„Byla proto snaha se dohodnout, aby sektor vydělával více peněz,“ řekl Menčík.