Automobilový průmysl bude dál táhnout ekonomiku, ale musí najít vstřícné partnery

Ekonomická Devadesátka ČT24 (zdroj: ČT24)

Je nejvyšší čas na dialog s veřejnou správou, s institucemi, energetickými firmami či vysokými školami, aby českému automobilovému průmyslu neujel vlak budoucích trendů, tedy zejména digitalizace, konektivita a autonomní řízení. V pořadu Devadesátka ČT24 to uvedl Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a člen představenstva Škody Auto.

Jen pokud se to povede, bude pokračovat dosavadní úspěšný rozvoj tohoto průmyslu, který se podílí na hrubém domácím produktu 9 procenty a čtvrtinou na českém exportu. Wojnar upozornil v této souvislosti na soupeření Česka například s Německem či Nizozemím. 

Tuzemská výroba osobních aut v lednu stoupla o téměř 17 procent na rekordních 130 362 vozů. Nejvíce rostla Škoda Auto, která meziročně zvýšila produkci o 22,5 procenta na 76 556 aut. U Škody se zřejmě na výrazném nárůstu projevil náběh výroby velkého SUV Kodiaq. Nošovický Hyundai vyrobil 32 500 vozů, což představuje nárůst o 13,2 procenta a kolínská TPCA dodala na trh 21 306 aut, tedy o 3,6 procenta více, než v loňském lednu. 

Letos očekává prezident AutoSAP další pětiprocentní růst oproti minulému rekordnímu roku. Podle něho ještě není autoprůmysl v Česku na své maximální kapacitě, byť  „jede na plné obrátky“. Za nejdůležitější Wojnar považuje zvyšovat kapacity v oblasti výzkumu a vývoje. Tedy „dostávat se k práci, která je lépe honorovaná a přináší i vyšší přidanou hodnotu pro tuto zemi.“ 

Automobilový průmysl v Česku
Zdroj: ČT24

Další rozvoj tohoto průmyslu nebude podle Wojnara záležet jen na „splněných úkolech automobilek“ (například v oblasti emisních limitů či výrobní kapacity) ale i na spolupráci s vládou. To znamená kupříkladu daňová předvídatelnost. 

Vyjádřil také naději, že zkušební okruh pro testování vozidel s autonomním řízením (tedy vozidel bez řidiče)  bude v Česku dříve než v roce 2022 (jak o tom nedávno hovořil ministr dopravy Dan Ťok, nestr. za ANO). 

Brzdou dalšího rozvoje automobilového průmyslu je pak například nedostatečná kapacita dopravní infrastruktury, nevyřešené nájemní bydlení, občanská vybavenost či možnosti společenského vyžití. To se pak odráží i v růstu kriminality kolem výrobních závodů, například v Kvasinách na Rychnovsku. Tady vidí Wojnar prostor pro pomoc vlády směrem k obcím. 

Podle něj by se tak posílila schopnost vnitřní migrace v rámci Česka. Ne tedy dnes běžné pendlerství třeba z Polska či Slovenska, ale třeba příchod rodin s dětmi, které by u těchto výrobních závodů „zakořenily“. 

Odmítl názor diváka, že automobilový průmysl v Česku jsou pouhé montovny, naopak se domnívá, že jsou to tahouni rozvoje. Například produktivitou práce, zaměstnaností lidí ve vědě a výzkumu automobilek (na 7 tisíc pracovníků) či v dobrých platových podmínkách (viz informační box). 

Do budoucnosti také podle prezidenta AutoSAP automobilky čekají, že až 15 procent výnosů půjde z digitální oblasti. Dalším výrazným směrem bude cesta k elektromobilům, která má být usnadněna očekávaným rapidním poklesem ceny baterií do roku 2025. Počítá se i s výstavbou dobíjecích stanic. 

Uvedl také, že mladá generace bude chtít, aby vozidla byla on-line, aby jí nabízela to, co již nyní dostává od chytrých mobilních telefonů. 

Wojnar v pořadu zároveň poděkoval bývalému šéfdesignerovi Jozefu Kabaňovi za jeho devět let ve firmě. Ten nyní přechází do stejné pozice u automobilky BMW.

Nabíráme a hledáme lidi

K nedostatku pracovníků v automobilovém průmyslu se v pořadu vyjádřil majitel Brano Group Pavel Juříček. Zaměstnávají zde například sedmdesát Ukrajinců a potřebovali by další stovku. Na zastupitelský úřad nespoléhají, protože podle Juříčka dlouhodobě nefunguje. „Takže jsme si to zařídili sami,“ podotkl. 

Máme střednědobý plán, takže víme, kolik pracovníků budeme potřebovat, uvedla jednatelka Hahn Automation Šárka Ošťádalová. „Když víme, že toho člověka budeme potřebovat za tři měsíce a ne nyní, tak ho vezmeme, zaškolujeme ho a postupně ho zapracováváme,“ řekla.

Rozšiřovat výrobu, stavět novou halu a nabírat nové zaměstnance se chystá i firma ZF TRW, závod Benešov, která vyrábí spínače pro automobilový průmysl. „Objemy výroby jdou v poslední době rapidně nahoru,“ uvedl ředitel výroby Václav Šebek. Podle něho zde jedou na maximální kapacitu, která je možná.

Handl o hlavních směrech automobilového průmyslu (zdroj: ČT24)
Wojnar: Trendy v automobilovém průmyslu (zdroj: ČT24)

Výhled na letošní rok

Výzkumná společnost IHS Markit očekává, že letos celosvětový autobilový trh poroste o 1,5 procenta. Pro střední a východní Evropu ovšem předpokládá meziroční vzestup 4,5 procenta.

Zároveň také zmiňuje, že rizika jsou letos pro tento průmysl - na rozvinutých trzích - na největší míře od pádu americké banky Lehman Brothers (2008) a poklesu autoprůmyslu v letech 2008 až 2010. V této souvislosti připomíná zejména politickou nestabilitu jak v USA, tak v Evropě. 

Uvádí rovněž, že přes mediální publicitu, růst elektromobilů (BEV) a hybridních elektrických vozidel (PHEV) v posledních dvou letech relativně stagnoval. Elektromobily se pak podle IHS Markit budou letos podílet jen 0,7 procenty na nových dodávkách automobilů na světový trh.