Akcie Orco po ohlášení ztráty létají nahoru, dolů

Praha - Jedna z největších developerských firem ve střední a východní Evropě Orco včera po dlouhých očekáváních zveřejnila své výsledky. Někteří analytici původně předpokládali ztrátu ve výši 100 až 115 milionů eur, skutečnost byla mnohem horší - Orco je v červených číslech o 390 milionů eur. Na pražské burze dnes oscilují akcie Orco divoce dolů a nahoru a bylo s nimi už dvakrát pozastaveno obchodování.

„Orco má před sebou dosti tvrdá vyjednávání s věřiteli o tom, jak řešit otázku dluhů. Zda jim budou tyto dluhy opomíjeny, respektive budou prodlouženy doby splatnosti, nebo budou věřitelé vstupovat do jednotlivých projektů a dluhy se tak sníží,“ předpokládá analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

V zájmu strategické a finanční restrukturalizace a zachování jednoty skupiny požádala společnost v Paříži o soudní ochranu před věřiteli. Také již propustila část zaměstnanců a uzavřela některé kanceláře. Sdružení drobných akcionářů SOS Orco však myslí, že chyba je ve vedení společnosti a požaduje tak velkou výměnu managementu. Ta by však podle analytika společnosti Atlantik Patricka Vyroubala nebyla v součastnosti možná, jelikož se Orco nachází v režimu ochrany před věřiteli.

Orco také počítá s tím, že jeho akcie budou staženy z ostatních trhů kromě toho primárního, což podle Potměšila znamená, že se budou do budoucna obchodovat akcie společnosti Orco pouze v Paříži. Tam by případně mohli své akcie prodat i čeští investoři. V současnosti se s akciemi Orca obchoduje na burzách v Praze, Paříži, Varšavě a Budapešti. Patrick Vyroubal však v České televizi uvedl, že je možné, že akcie developera budou dále obchodovány také na pražské burze.

Tyto zprávy měly pochopitelně značný vliv i na obchodování s akciemi společnosti Orco Property Group na pražské burze. Procházejí dramatickými pohyby, které dospěly již k dvojímu pozastavení obchodování s tímto titulem. První obchody se uskutečnily při ceně 100 korun za akcii, což představovalo 13procentní oslabení, v 11 hodin akcie naopak vzrostly o téměř 14 procent na 131,01 koruny, po poledni se jejich cena stabilizovala na úrovni 126 Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...