Zachránit pralesy a ještě vydělat? To vás dřív oškube Australan

Praha – Na spojení výnosného obchodu a zároveň záchrany tropických pralesů nalákala v roce 2011 australská firma Conservation Central Network (CCN) tisíce lidí z ČR. Zhodnocení peněz se ale stále nekoná. Investoři, kteří do takzvaných karbonových kreditů vložili mnohdy i statisíce korun, už otevřeně mluví o podvodu. Dosud nezveřejněné kauze se věnovala Stáňa Raupachová v pořadu Reportéři ČT.

Vznešená myšlenka, seriózní dojem australského vedení firmy a finanční výnos na počátku přitáhl řadu lidí ochotných vložit do projektu své peníze. „Investoval jsem do toho řádově půl milionu. V současné době se za to, že jsem do toho investoval, stydím. Prostě dneska už bych to neudělal. Vím, že jsem udělal blbost a že jsem prostě naletěl,“ řekl Reportérům ČT jeden z investorů, který si ale přál zůstat v anonymitě.

CCN nabízela investici do uhlíkových kreditů, které prý sama vytváří. Proces začíná pronájmem deštného pralesa, čímž brání jeho kácení. Akcionáři měli vydělat peníze za to, že jejich část pralesa bude pohlcovat znečištění, za což jim velcí průmysloví znečišťovatelé později zaplatí. Vše mělo souviset s prodejem emisních povolenek, s nimiž se skutečně obchoduje, nápad tedy nebyl důvod zpochybňovat. CCN nabízela investici do pralesů především v České republice a na Slovensku, ale aktivní je i v dalších východoevropských zemích, vybrala od investorů odhadem mezi 10 až 15 miliony euro.

Peníze pak měla firma investovat do projektů, které ale nevyšly. K investicím lidi na Slovensku a v České republice přesvědčoval osobně i prezident a zakladatel CCN Erminio Kotlar. Společnost postavil na principu multilevel marketingu - lidově řečeno letadla. V tomto systému jsou odměňováni ti, kteří ke koupi produktu přesvědčí někoho dalšího. Investor tedy mohl vydělat na svých kreditech, a navíc si přilepšit odměnami za přivedené lidi.

Petr Fejtek, šéfredaktor Poradenství a finance:

„Produkt je zabalitelný do nejrůznějších pohádek. A v tomto případě jde buď o zázračný výnos, nebo záchranu planety, nebo kýho ďasa, to už je celkem jedno. Když si kolem uděláte tuhle pohádku a pustíte na to velmi efektivní bagr multilevelu, tak můžete prodat neuvěřitelné hovadiny.“

Erminio Kotlar má s tímto obchodováním bohaté zkušenosti. Sám ani nezakrývá svůj cíl vést bohémský život a vydělávat peníze bez velkého úsilí, což mu tento způsob obchodování podle jeho vlastních slov umožňuje. Jeden krach už ale ve své historii má. „Před deseti lety v podstatě jedno letadlo, tedy multilevelovou firmu, potopil. A tam zůstalo viset kolem 130 milionů dolarů,“ tvrdí šéfredaktor časopisu Poradenství a finance Petr Fejtek. Podle Kotlara tehdy představoval potíž platební systém, který zajišťovala kanadská entita. A protože podváděl, německá banka Deutsche Bank se proti tomuto systému postavila a poslala ho do likvidace.

Protože se CCN k povaze svých současných projektů nevyjádřila, obrátili se Reportéři ČT na americkou firmu VCS, která projekty generující uhlíkové kredity registruje. Mluvčí firmy Elizabeth Silverstein potvrdila, že „žádný z těchto projektů není v databázi VCS a Conservation Central Network není uveden jako navrhovatel žádného projektu registrovaného VCS.“

13 minut
Peníze v pralese
Zdroj: ČT24

Postupem času CCN změnila obchodní strategii. Místo balíčků s uhlíkovými kredity začala prodávat balíčky s virtuálními hektary deštných pralesů, což nazývala jejich sponzorováním. Hektary poté dokonce začala vyměňovat za akcie spřízněné společnosti se sídlem v Hongkongu, jejíž statutární orgány představují opět Erminio Kotlar a Campbell Scott.

S postupem času přestali mluvit o odkupu karbonových kreditů, místo toho investorům nabídli, že si je mohou vyměnit za akcie, které budou později veřejně obchodovatelné. Firma slibovala, že do června 2014 vstoupí na burzu, ale odložila to. Dosud se tak nestalo. Za své peníze dostávají akcionáři jen pochybnou zprávu o finančním stavu společnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, prezident Pavel by ho nejmenoval

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 18 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
před 51 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 2 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně.
před 2 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 4 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...