Za reklamu na Čapím hnízdě Finanční správa doměřila nepravomocně daň přes 1,2 milionu korun, píše iRozhlas

Finanční správa doměřila firmám z koncernu Agrofert na dani za reklamu v konferenčním centru Čapí hnízdo více než 1,2 milionu korun. Podle berních úředníků 21 firem koncernu u společnosti Farma Čapí hnízdo nakoupilo za šest let reklamní služby za víc než 190 milionů korun. Vyplývá to ze závěrů dohlídky, kterou na přelomu roku kvůli reklamě provedlo ministerstvo financí, informoval server iRozhlas. Rozhodnutí o doměření daně není pravomocné, firmy z Agrofertu se obrátily na Odvolací finanční ředitelství. Podezřením na daňové úniky spojené s Farmou Čapí hnízdo se zabývá policie.

Doměření berní úředníci zdůvodnili tím, že „nebyla prokázána oprávněnost“ nákladů za reklamní plnění. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský se nechtěl k výši doměřených částek vyjádřit. „Průběh řízení nekomentujeme,“ poznamenal.

Farma Čapí hnízdo na počátku patřila do koncernu Agrofert, pak z něj byla vyvedena. V současnosti jsou konferenční centrum i koncern součástí svěřenských fondů bývalého premiéra a šéfa ANO Andreje Babiše.

Doměřená daň za reklamu bude podle serveru pravděpodobně ještě vyšší. V jednom z pětice daňových řízení totiž úředníci doměřili daň 44 milionů korun, ale neupřesnili, jaká část z toho byla kvůli reklamě.

Podle závěrů dohlídky mohli úředníci finanční správy začít prošetřovat podezření kolem reklamy na Farmě Čapí hnízdo už na konci roku 2017, a ne až o téměř tři roky později. „V důsledku uplynutí lhůty pro stanovení daně již v roce 2020 nebylo možné u většiny daňových subjektů prověřit poskytnutá plnění a oprávněnost uplatnění souvisejících nákladů,“ píše se v závěrech kontroly.

Od roku 2014 také úřad začal vybírat ke kontrole firmy způsobem, který nebyl „natolik transparentní“, a není tedy možné říct, zda se zaměřoval na ty nejvíce rizikové, vyplývá z dohlídky. Finanční správa spadá do resortu ministerstva financí, které od ledna 2014 do předloňského prosince vedli ministři z ANO.

Kolem reklamy na Farmě Čapí hnízdo se policisté zabývají podezřením, že suma 272 milionů korun v letech 2010 až 2013 ve skutečnosti nešla na reklamu, ale pomáhala Čapímu hnízdu splácet úvěr a společnosti Agrofert snížit si daně. Platby za reklamu byly podle podezření buď fiktivní, nebo předražené. Policie loni případ odložila, její rozhodnutí ale zrušilo Vrchní státní zastupitelství v Praze. V případu dosud nebyl nikdo obviněn.