Před padesáti lety – 15. června 1968 – otevřelo současné Letiště Václava Havla severní část, která tehdy výrazně pomohla navýšit kapacity cestujících, na víc než dva miliony. Letiště se od té doby rozrůstalo v několika vlnách.
Vedle starého nové. Před padesáti lety otevřela severní část ruzyňského letiště
- V roce 1937 odbavilo letiště 13 tisíc pasažérů, v roce 2016 už to bylo rekordních 13 milionů.
- V roce 1938 se z Prahy létalo do 24 míst. Polovina byla v Československu, polovina v zahraničí. Nyní letiště zajišťuje přímé spojení mezi Prahou a 154 letišti.
- Nejdelší pravidelná linka je Praha–Šanghaj s trasou 8539 kilometrů.
- Největším pravidelně operujícím letadlem je Airbus A380, který je zároveň největším dopravním letadlem na světě.
Provoz na letišti v Praze-Ruzyni, které od října 2012 nese jméno Václava Havla, začal v roce 1937. Stavbu nového letiště si vynutila již nevyhovující kapacita dosavadního mezinárodního letiště v Praze-Kbelích.
Dopravní uzel, který posledních pět let nese jméno prvního polistopadového prezidenta, nyní patří k nejvýznamnějším vzdušným přístavům v regionu. Nejvýraznější rozvoj zaznamenalo letiště v šedesátých letech minulého století, kdy během osmi let vedle původního „starého“ vyrostl zbrusu nový areál. Toto severní letiště zahrnovalo vzletovou a přistávací dráhu, terminál, opravárenský hangár a další obslužné budovy. Zprovozněno bylo před padesáti lety, 15. června 1968.
Ruzyňský limit? Ranvej
Nová budova a další provozy výrazně zvýšily kapacitu na 2,3 milionu cestujících, přistávací dráhy již umožňovaly provoz velkokapacitních letadel. Rozsáhlé rekonstrukce se letiště dočkalo v letech 1989 až 1992, ani ta však nestačila pokrýt rostoucí zájem o leteckou přepravu. V polovině devadesátých let proto začala další etapa výstavby, která letiště rozšířila o nový odbavovací komplex, nákladní terminál i další objekty.
Odbavovací haly jsou tak schopné obsloužit narůstající počet pasažérů, problémem však zůstává omezená kapacita vzletové a přistávací dráhy. Už řadu let se hovoří o potřebě vybudování nové dráhy, ta ale i pro odpor okolních obcí stále zůstává jen na papíře. Přesto se loni na Letišti Václava Havla zvýšil počet odbavených cestujících o 17,9 procenta na rekordních 15,4 milionu lidí.
„Na základě dosavadních výsledků a dat od dopravců očekáváme, že bychom v letošním roce mohli dosáhnout desetiprocentního meziročního růstu počtu cestujících, a přiblížit se tak k další pomyslné hranici sedmnácti milionů odbavení za rok,“ uvedl už dříve předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.