Matematika stále patří mezi nejméně oblíbené předměty. Znovu to potvrdil průzkum České školní inspekce: předmět nebaví přes 60 procent žáků základních a přes 70 procent studentů středních škol.
V matematice si většina studentů nevěří, je pro ně abstraktní
Studenti středních škol nepovažují podle školní inspekce matematiku za důležitou a tvrdí, že ji ke svému vzdělávání nebo pracovnímu uplatnění potřebovat nebudou. Inspektoři také varují, že děti si v tomto předmětu málo věří.
„Platí, že to má velmi významný vliv na to, jak vnímají žáci matematiku, jakým způsobem se v ní cítí komfortně a silně. To má vliv na jejich vzdělávací výsledky,“ tvrdí náměstek České školní inspekce Ondřej Andrys.
Žáci mají také problém s tím, že matematika je hodně abstraktní, učivo na sebe navazuje a nejde něco vynechat a začít jinde. „Když neumím upravovat výrazy, neumím řešit rovnice. Když neumím řešit rovnice, neumím řešit slovní úlohy,“ upozorňuje předseda Společnosti učitelů matematiky Eduard Fuchs.
Na učiteli záleží
Podle dětí ale záleží hlavně na tom, kdo a jak matematiku učí. „Především jim ukazuju, že matematika baví mě,“ vysvětluje svůj úspěch loňský nejoblíbenější učitel matematiky Michal Čečák z Gymnázia a Obchodní akademie Pelhřimov.
To samé tvrdí i další oblíbená matikářka Alena Vávrová ze Základní školy Karla Čapka v Praze. Jen tak je podle ní možné pro matematiku nadchnout i děti, pro které dosud byla strašákem. Přesto má někdy se žáky problémy. „Nejčastěji s dětmi, které tvrdí, že to mají od rodičů. Že nemohou umět matematiku, protože mámě taky nešla,“ říká Vávrová.
Držitel ceny Ámos matikář Čečák zase nechuť některých dětí ke svému předmětu přičítá i médiím. „Lidé, kteří chodí do diskusních pořadů, se vlastně chlubí tím, že matematiku ve škole neměli rádi a že jim nešla – a přesto jsou úspěšní.“
Už ve školním roce 2020/2021 by ale měli studenti gymnázií a lyceí z matematiky povinně maturovat. Termín by o rok mohl posunout ministr školství Robert Plaga (ANO). Gymnazisté by pak povinnou zkoušku z matematiky poprvé skládali o rok později, a to spolu s dalšími středoškoláky kromě těch, kteří studují zdravotnické, sociální a umělecké obory.
Dosud si maturanti mohou matematiku volit jako druhý předmět vedle povinné češtiny. Většina z nich ale dává přednost cizímu jazyku. Matematiku si loni vybralo 23,4 procenta maturantů, z didaktického testu u státní maturity propadlo 22,3 procenta z nich.