Čeští železniční dopravci zkoušejí první duální lokomotivu. Jde o stroj, který umí jezdit na elektřinu z troleje, ale i na naftu. Až se naplno rozběhne výroba, budou tento typ řešení zvažovat zřejmě i pro obnovu současného vozového parku.
Umí jezdit na elektřinu i naftu. Dopravci testují první duální lokomotivu
Nová lokomotiva je vlastně ze stejné konstrukční školy jako ty starší – uvnitř je dieselový motor, který vyrábí proud, který pak jde do elektromotorů v podvozcích. To je princip, který se v Česku používá skoro sto let. Hlavní novinka je ale v možnosti jezdit podle situace i přímo na elektřinu z troleje.
Testování nyní probíhá na trase Brno–Jihlava. Je znát, že tažná síla lokomotivy je asi o polovinu větší, protože ona sama je větší a těžší. „My jsme ji sem dovezli, abychom i na vedlejších tratích nabídli dopravcům možnost vyzkoušet si, co obnáší opravdu moderní, dieselelektrická lokomotiva,“ sdělil vedoucí prodeje společnosti Siemens Mobility Vojtěch Ramík.
Situace na trhu je navíc taková, že se dieselové lokomotivy poslední desítky let příliš nevyráběly. O to větší poptávka po nich na trhu je. „České dráhy se dlouhodobě zabývají tím, jak nahradit ty stávající velké diesely, které postupně končí. Může to být třeba tato duální lokomotiva,“ okomentoval náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.
Nová generace dieselových a duálních lokomotiv také přináší menší pestrost. Tím, že většinou vycházejí z elektrických, v podstatě vystačí pár typů pro celou Evropu. Ale zákazníky více zajímá cena – jedna stojí obvykle od sto milionů výš.