Na mýtném se loni vybralo nejvíce v historii, přes deset miliard korun. Současný provozovatel ale bude systém obsluhovat jen do konce příštího roku. Ministr dopravy proto informoval kontrolní výbor sněmovny o probíhajícím tendru na výběr provozovatele od roku 2020 – vše se podle něj stíhá. Část poslanců ale pochybuje.
Tendr na mýto tentokrát stihneme, slibuje Ťok. Někteří poslanci tomu nevěří
Současný provozovatel systému má provoz mýta na starosti ještě příští rok. Že by se pak nevybíralo, to podle ministra nehrozí. „Můžu garantovat, že se to stihne. Pokud se třeba úřad dohledu nerozhodne, že to bude chtít zkoumat nebo shazovat z nějakých důvodů. Ale ty signály nemáme,“ říká ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).
„Pan ministr v minulém volebním období nedodržel vůbec nic z toho, co slíbil. Proč si tentokrát mám myslet, že by to mělo vyjít?“ podotkl člen kontrolního výboru Miroslav Kalousek (TOP 09).
Původní smlouva se společností Kapsch měla vypršet na konci roku 2016. Ministerstvo dopravy ale po opakovaných odkladech nestihlo vybrat nového provozovatele v řádném výběrovém řízení. V srpnu 2016 proto uzavřelo dodatek ke smlouvě znovu s firmou Kapsch, za prodloužení o maximálně tři roky stát zaplatí 5,27 miliardy korun.
Do nového tendru se přihlásily čtyři firmy. Kromě rakouského Kapsche také slovenský SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německý T-Systems. Termín, do kdy musí předložit nabídky, se ale kvůli rozšiřování funkcí systému a obsáhlé dokumentaci už dvakrát posouval.
„I v té aktuální zprávě se termíny překládaly z 11. na 22. ledna, teď další termín je 8. března. Mám obavy, jestli se to výběrové řízení – i právě kvůli dodržování termínů – stihne,“ říká místopředseda kontrolního výboru Vladimír Koníček (KSČM). Podle ministra to ale problém není.
Aktuální výběr mýta funguje na mikrovlnném systému – nákladní auta tak musí mít zvláštní krabičku na čelním skle, která zaznamená každý průjezd mýtnou bránou. Nový provozovatel může nabídnout jak tuto variantu, tak i satelitní systém, který funguje například v Německu.
Kritici upozorňují i na to, že ministerstvo mělo nejdříve přesně určit, kde se mýto bude vybírat. Ministerstvo totiž chce systém rozšířit i na 900 kilometrů silnic první třídy. Dnes se mýto vybírá na dálnicích a na zhruba 230 kilometrech vybraných silnic první třídy.
„Pokud vybereme silnice, které v původním tendru nebyly, tak se může ve výsledku stát, že to samotné řešení a budování se do budoucna prodraží,“ míní místopředseda kontrolního výboru Lukáš Černohorský (Piráti).
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Placení mýtného podléhají vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny. Loni zaplatily kamiony rekordních 10,4 miliardy korun. Za celých 11 let svého fungování vybral mýtný systém pro stát od dopravců téměř 88 miliard.
- Původní smlouva se společností Kapsch měla vypršet na konci roku 2016. Ministerstvo dopravy ale nestihlo vybrat nového provozovatele v řádném výběrovém řízení. V srpnu 2016 proto uzavřelo dodatek ke smlouvě, za prodloužení o maximálně tři roky stát zaplatí 5,27 miliardy korun.
- Do nového výběrového řízení se přihlásili čtyři uchazeči – Kapsch, slovenský SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německý T-Systems.
- Tendrem se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V říjnu zahájil s ministerstvem dopravy dvě správní řízení, jedno z vlastního podnětu, druhé na návrh společnosti Kapsch, která si stěžuje na zadávací podmínky.
- Ministerstvo dopravy trvá na tom, že bez výběru nového provozovatele mýtného systému není možné výběr mýta po roce 2019 zajistit a zároveň již nestihne vypsat novou soutěž. Česku by kvůli zrušení stávajícího tendru hrozily sankce Evropské komise.