Stříbrný šíp na železničním veletrhu září jasněji než nejnovější lokomotivy

Slavnostní křest má za sebou čerstvě zrekonstruovaný meziválečný železniční motorový vůz Stříbrný šíp. Mělo jít o „lidovější“ alternativu ke Slovenské strele, její slávy ale Stříbrný šíp nikdy nedosáhl. Hned na počátku totiž jeho rozjezd ukončila okupace, která motorovým vozům nepřála. Nyní by to mohlo být jiné. Zatímco dochovaný vůz Slovenské strely se dost možná již nikdy nerozjede, Stříbrný šíp je připraven vyrazit na trať.

Na počátku 30. let minulého století fascinovaly Evropu rychlé a komfortní železniční motorové vozy, které začaly jezdit na expresních spojích mezi největšími německými městy. Československo se rozhodlo úspěchy „Létajícího Hamburčana“ a od něj odvozených typů napodobit. Jak popisuje web Prototypy.cz, v roce 1935 stanovilo ministerstvo železnic pět kategorií motorových vozů. Do vrcholné kategorie těch rychlíkových spadala již rozestavěná Slovenská strela M290.0.

Pro druhou kategorii lehkých čtyřnápravových motorových vozů potom vypsalo ministerstvo soutěž, do které poslaly návrhy všechny velké československé strojírny své doby: Ringhoffer-Tatra, kde už měli zkušenosti s výrobou zmíněné Slovenské strely; Škoda, jež se mohla pochlubit starším motorovým vozem M274.0 (Modrý šíp); Královopolská, která vyráběla alternativní verzi Modrého šípu M273.0; a ČKD spolu s dceřinou Pragou. ČSD chtěly, aby prototyp vyrobily jak ČKD, tak Tatra, ale nakonec vznikl pouze vůz s mechanickým přenosem výkonu od ČKD - Stříbrný šíp.

„Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou Praga vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu. Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce,“ charakterizovala nyní tehdejší prototyp mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ve srovnání se Slovenskou strelou měl být Stříbný šíp méně luxusní. Zatímco Slovenská strela byla postavena, aby splnila kritéria tehdejší druhé třídy, Stříbrný šíp měl vozit cestující třetí třídy. Jeho interiér byl ovšem takový, že by jím nepohrdli ani dnešní cestující. „V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky,“ podotkla mluvčí ČD.

Motorový vůz od ČKD měl jezdit na méně vytížených rychlících a spěšných vlacích, což se ale nikdy nestalo. Podle Ludvíka Urbana z Českých drah byl vůz slavnostně předán do provozu 14. března 1939. „Následující den začala okupace Československa Německem, takže další vývoj a provoz byl zastaven,“ přiblížil.

Stříbrný šíp při zkušební jízdě v roce 1939
Zdroj: ČTK

Válečná léta motorovému železničnímu provozu v Československu nepřála z více důvodů, zejména však pro nedostatek paliva. Za okupace tak byl Stříbrný šíp (ale nejen on) odstaven. Až na přelomu 40. a 50. let se krátce dostal do provozu, ale záhy byl znovu odstaven, částečně odstrojen a začal chátrat.

Přes občasné pokusy o jeho záchranu skončil na počátku 90. let Stříbrný šíp na odstavné koleji libeňského depa a jeho smutné torzo mohli sledovat cestující, kteří tudy po tehdejší vítkovské trati přijížděli na hlavní nádraží. Později ho sice převzalo muzeum v Lužné, ale rekonstrukce skutečně začala až v roce 2011.

Před dvěma lety ho získala dceřiná společnost ČD – Výzkumný ústav železniční (VÚŽ). V jeho vlastnictví Stříbrný šíp letos znovu ožil. VÚŽ dal najevo, že bude Stříbrný šíp nabízet k využití při nostalgických akcích.

Rostislav Kolmačka z VÚŽ podotkl, že jde o unikátní pozůstatek celé jedné železniční éry: „Když pominu Slovenskou strelu, která stojí v Kopřivnici, je to vlastně jediný svědek meziválečné konstrukce.“

Stanoviště strojvedoucího
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Na Raildays přijela i pivní tramvaj

Zástupci VÚŽ, ale i Českých drah pokřtili zrekonstruovaný Stříbrný šíp po zahájení ostravského železničního veletrhu Raildays. Nebyl to jediný křest. Nákladní dopravce ČD Cargo představil a pokřtil svoji první elektrickou lokomotivu Siemens Vectron.

Jejím prvním uživatelem v Česku však společnost ČD Cargo není, do čela svých vlaků si je pronajímá i Regiojet a jezdí také v čele některých nákladních vlaků soukromých dopravců.

Kromě Českých drah, které přivezly i jednotku Interpanter a některé své modernizované vagony, a jejich nákladní dcery ČD Cargo, se představí i někteří další dopravci a také výrobci.

Alstom přivezl novou verzi své motorové jednotky Lint a výrobce tramvají Pragoimex ohlásil účast brněnské pivní tramvaje Šalina pub. Českotřebovská CZ Loko potom představila rekonstruovanou lokomotivu Effiliner, jejímž základem jsou výkonné belgické stroje řady 12.

Veletrh je podle jeho manažera Stanislava Zapletala určen odborníkům i veřejnosti. Jeho cílem je propagovat drážní dopravu a představit tuto oblast nejen v běžném pohledu na samotná vozidla, ale ve všech souvislostech. „Tedy od nejzákladnějších drobných komponentů až po sofistikované celky v podobě řídicích systémů a pohonných jednotek, ale také zařízení a celky pro stavbu a údržbu tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a mnoho dalšího,“ popsal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
21:58Aktualizovánopřed 12 mminutami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
19:17Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 6 hhodinami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...