Středočeské lokálky umlkají, kvůli výlukám zpomalí vlaky na koridorech. Nový železniční jízdní řád je tu

Končí platnost letošního jízdního řádu vlaků, v neděli se začnou železničáři – a tedy i cestující – řídit novým. Přináší několik velkých změn: České dráhy přijdou o další linky včetně rychlíků z Ústí nad Labem do Kolína, kde začne jezdit RegioJet, z několika tratí ve středních Čechách zmizí vlaky ČD bez náhrady, respektive je nahradí autobusy. Na hlavních tratích z Prahy na západ i východ se kvůli výlukám prodlouží jízdní doby, na druhé straně dráhy vylepší soupravy některých rychlíků, které svou kvalitou v posledních letech již významně zaostávaly.

Na tuzemské tratě vyjíždějí soupravy InterJet. České dráhy je objednaly jako „odlehčenou“ verzi netrakčních jednotek Railjet, na rozdíl od nich tyto nové pětivozové soupravy nemají řídicí vůz ani restaurační vůz. Je to zkrátka pět moderních vagonů, které nelze snadno rozpojit. Dráhy je převzaly s velkým zpožděním, mají teprve první dvě z deseti objednaných.

Jezdit mají na expresech Praha–Plzeň–Cheb i na rychlících Praha–Cheb, které putují přes Ústí nad Labem, a také jednou denně z Prahy do Žiliny. Na těchto spojích se však objeví postupně, zprvu budou jezdit jen z Prahy přes Plzeň do Chebu a v prvních dnech jen na vybraných spojích.

Poté se díky nim uvolní starší, ale modernizované vagony, které dosud jezdily do Chebu, a dráhy je použijí k vylepšení souprav rychlíků z Prahy do Českých Budějovic i Brna (přes Havlíčkův Brod) a částečně se zlepší i kvalita souprav rychlíků Brno–Šumperk/Jeseník. Nejhoršími soupravami ze všech rychlíků se tedy v nadcházejícím roce budou „chlubit“ spoje na lince z Brna přes České Budějovice do Plzně. Cestující se stále nezbaví starých „koženek“, jediným lepším vozem zůstanou vagony určené pro cestující s dětmi, handicapované cestující a cyklisty.

InterJet Českých drah
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vnitrostátní dálková doprava

České dráhy v posledních letech ztratily větší množství rychlíkových linek, nejvíce od nich převzala Arriva, na jedné jezdí poslední dva roky RegioJet a ten také začne od neděle provozovat rychlíky Kolín – Ústí nad Labem (tedy linku R23). Spoje, které jezdí po pravém břehu Labe a obsluhují například Nymburk, Mělník nebo Litoměřice patřily u Českých drah spíše k popelkám. V posledním roce, kdy bylo zřejmé, že o ně dopravce přijde, to platilo tím více – místo plánovaných čtyř vozů jezdily občas jen dva, nastala i situace, kdy jela lokomotiva jen s jedním vagonem. Vagony to byly staré, postrádaly klimatizaci a například i toalety s uzavřeným odpadovým systémem.

RegioJet by to měl změnit, nasadí modernizované vagony, podobné jako u ČD zůstanou pouze lokomotivy. Ty stáhne dopravce z linky Praha–Ostrava, kde by je měly nahradit novější stroje s vyšší maximální rychlostí. Změna dopravce se ale prakticky neprojeví na jízdním řádu rychlíkové linky. Nezmění se počet zastávek a výrazně ani časové polohy spojů nebo jejich jízdní doba.

Rychlík RegioJetu
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Provoz expresních vlaků a rychlíků na nejvytíženějších koridorech – a to bez ohledu na dopravce – s novým jízdním řádem poněkud zpomalí. Jestliže dráhy před třemi lety, po otevření nové tratě u Plzně, slibovaly, že dojedou z Prahy (Smíchova) do západočeské metropole za hodinu a pět minut, od neděle to bude bezmála již o deset minut více a cesta mezi oběma hlavními nádražími zabere hodinu a dvacet minut. V nových InterJetech (případně klasických soupravách vlaků Praha–Mnichov) stráví cestující víc času kvůli pokračující rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem. Kvůli ní mívaly vlaky již v uplynulém roce často zpoždění.

Koridor z Prahy na západ nebude ovšem jediný, kudy pojedou vlaky pomaleji, respektive delší dobu. Delší jízdní doba bude i směrem z Prahy na východ. Cesta z Prahy do Brna i Olomouce se protáhne zhruba o deset minut oproti dosavadnímu jízdnímu řádu. I tímto směrem poznamenaly uplynulý rok výluky, kvůli kterým často měly vlaky zpoždění, čemuž by měla dodatečná rezerva trochu pomoci. Nic se nemění na tom, že dálková doprava Praha–Brno je vedena po trati přes Havlíčkův Brod. Vlaky RegioJetu, které jezdí do Brna a Vídně či Bratislavy, dokonce nově zastaví v Havlíčkově Brodě a Žďáru nad Sázavou, expresní vlaky Českých drah pojedou z Kolína do Brna bez zastavení.

Vlak RegioJetu
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nově pojedou přes Vysočinu úplně všechny spoje směřující do Brna včetně večerních spojů, které dosud jezdily po rychlejší trase přes Svitavy. Ta však bude nově zcela neprůjezdná v úseku Brno–Blansko. Rychlíky, které po této trati jezdí, budou oficiálně ukončeny v Blansku (z linky R19 Praha–Brno tedy bude Praha–Blansko) a dále do Brna bude možné dojet pouze autobusem. Správa železnic trať rekonstruuje, a to takovým způsobem, že uzavřela obě koleje.

Ostatní rychlíkové a expresní linky doznají menších změn. Kromě toho, že většina dosavadních „koženkových“ rychlíků dostane lepší vagony, musí cestující počítat s drobnými posuny odjezdů, ale ničím tak zásadním, jako je desetiminutové uspíšení odjezdů vlaků z Prahy do Brna či Olomouce. Rychlíky z Prahy do Českých Budějovic dostanou kromě nových vagonů také novou zastávku – obslouží nedávno otevřené nádraží Praha-Zahradní Město.

Zajímavostí, která ale nemá žádný vliv na reálný provoz, je zánik kategorie expres. Dosud toto používaly České dráhy pro některé rychlejší vlaky, které – na rozdíl od spojů EuroCity nebo InterCity – obvykle neměly restaurační nebo bufetový vůz. Nově však budou všechny dálkové vlaky kromě rychlíků v kategoriích IC či EC, bez ohledu na to, zda si v nich mohou cestující dát oběd.

Vlaky bez restauračních vozů dosud označovaly jako expresy. Nově „povýší“ do kategorie Eurocity/Intercity, neznamená to však, že by dostaly restaurační vagon
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Mezistátní vlaky

Mezinárodní železniční dopravu v posledních dvou letech významně omezovaly restrikce spojené s covidem-19 a nasnadě jsou obavy, zda se to nebude opakovat i v době platnosti nového jízdního řádu. Zatím však platí, že se počítá s několika novinkami, které mají „na svědomí“ hlavně soukromníci.

Cestující Českých drah a jejich zahraničních protějšků se mohou těšit zejména na obnovení přímého spojení Prahy se severozápadem Německa a dokonce jeho vylepšením. V posledním čtvrtroce byla v Německu výluka, kvůli které všechny vlaky z Prahy končily v Berlíně. Nově se vrací do Hamburku, přičemž jeden spoj, který zde dříve končil, pojede od dubna nově ještě dál – až do Flensburgu u hranic s Dánskem.

Na druhou stranu bude většinu roku obtížnější dostat se například z Brna do Německa nebo z Ústí nad Labem do Bratislavy. Ze dvou párů dálkových spojů, které přes české území projíždějí, bude jezdit jen jeden. Tradiční vlak Hungaria, který obvykle spojuje Budapešť s Berlínem, případně Hamburkem, nebude až do konce prázdnin jezdit, respektive bude rozdělen do dvou spojů, které na sebe nebudou navazovat. Problém představuje zmíněné další prodloužení jízdní doby mezi Prahou a Brnem. Vlaky Budapešť–Praha a Praha–Berlín (a naopak) si sice ujíždějí již od letošního dubna, kdy byla dálková doprava odkloněna přes Vysočinu, ale Hungaria přesto dosud jezdila, přičemž nezajížděla na pražské hlavní nádraží a stavěla jen v Holešovicích. Další prodloužení jízdní doby však již nelze takto kompenzovat.

Vlak Hungaria jezdí od roku 1960 z Budapešti do Berlína, v některých obdobích až do Hamburku. Po více než šedesáti letech se nyní odmlčí
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Částečně dopadne obdobné omezení i na vlak Vindobona, který jezdí do Berlína z Rakouska. Ten bude jezdit přímo skrz Prahu (pouze se zastavením v Holešovicích) do 25. června a od 1. září, zatímco přes prázdniny bude i on rozdělen na dva.

V příštím roce budou dráhy nadále vypravovat denní mezistátní vlaky z Prahy do Mnichova, Norimberku (s přestupem v Chebu), Lince, Vídně a Grazu, Bratislavy a Budapešti, Žiliny a Košic, Krakova a Přemyšlu a Varšavy, z Ostravy bude dál možné dojet i do Gdyně a běloruského Brestu. Přes noc bude možné se dostat přes Košice do Humenného, do Budapešti, přes Krakov do Varšavy a do Curychu, přes Česko bude dál projíždět noční vlak Berlín–Vídeň/Budapešť a v letní sezoně by měly opět jezdit i noční vlaky z Bohumína do polských letovisek u Baltského moře.

V dosavadním rozsahu ponechá svá mezistátní spojení i Leo Express, který jezdí z Prahy do Košic a do Krakova.

Zato RegioJet připravil rozmach svých dálkových vlaků. Tak jako dosud bude jezdit z Prahy do Košic, Bratislavy, Vídně a Budapešti. Od neděle přidá také noční vlak z Prahy do Přemyšlu u polsko-ukrajinských hranic, od jara by měl začít jezdit i spoj Praha–Ostende, který obslouží také Brusel.

obrázek
Zdroj: ČT24

Regionální doprava

I v regionální dopravě přijdou České dráhy o část nynějších výkonů. Nejvýznamněji se na tom podepíšou změny ve Středočeském kraji. Ten s odůvodněním, že kvůli pandemickým opatřením dostává méně peněz z vybraných daní, rozhodl o rozsáhlé redukci regionální železniční dopravy na třinácti tratích. Na šesti končí pravidelná osobní doprava úplně.

Linka S99 bude místo Trhového Štěpánova jezdit jen do Vlašimi
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Již v říjnu skončil provoz mezi Čelákovicemi a Mochovem a také v úsecích Straškov–Zlonice a Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov, kde byl jen sezonní provoz. V pátek jel poslední vlak z Vraňan do Lužce nad Vltavou a sobota je posledním dnem pravidelného provozu mezi Vlašimí a Trhovým Štěpánovem a na lokálce Březnice – Rožmitál pod Třemšínem.

Po „rožmitálce“ přestanou jezdit vlaky 11. prosince
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Na sedmi dalších tratích bude doprava redukována převážně na víkendy, případně jen na letní sezonu. Tři tratě čeká „pouze“ redukce počtu spojů. Týká se to i jedné hlavní, méně spojů objednal kraj mezi Berounem a Hořovicemi, i když zdejší redukce je jen mírná. Na trati z Prahy do Dobříše bude naopak většina vlaků končit v Čisovicích a dále pojede jen pět párů spojů denně, na trati z Peček do Kouřimi se bude dál jezdit celoročně, ale také zde ubude spojů.

  • úseky tratí bez pravidelné osobní dopravy:
  • 063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov
    094 Vraňany – Lužec nad Vltavou
    095 Straškov–Zlonice (z Vraňan do Straškova provoz zachován)
    204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
    222 Vlašim – Trhový Štěpánov (z Benešova do Vlašimi provoz zachován)
    233 Čelákovice–Mochov (provoz ukončen již 29. 10.)
  • úseky tratí s redukovaným provozem:
  • 012 Pečky–Kouřim (redukce počtu spojů)
    062 Městec Králové – Křinec (pouze víkendový provoz)
    064 Mšeno – Mladá Boleslav (víkendový provoz pouze od konce března do října)
    076 Mělník–Mšeno (víkendový provoz pouze od konce března do října)
    170 Beroun–Hořovice (menší omezení počtu osobních vlaků)
    162 Rakovník–Kralovice (provoz pouze o víkendech od konce března do října)
    210 Čisovice–Dobříš (redukce počtu spojů)

Většinu zrušených železničních spojů slíbil kraj nahradit autobusy. Místo některých zrušených vlaků ale pojedou jiné. Motoráky z mochovské lokálky se přesunou na trať Neratovice – Kralupy nad Vltavou, více vlaků pojede také mezi Křincem a Rožďalovicemi.

Praze a středních Čechách také s novým jízdním řádem opět začnou jezdit přímé osobní vlaky Beroun – Český Brod, které jedou přes pražské hlavní nádraží, ale nekončí na něm, naopak pojede méně přímých vlaků ze Strančic směrem na Lysou nad Labem.

Okrajově Středočeského a také Ústeckého, ale hlavně Libereckého kraje se týká ještě jedna změna, která je na úkor Českých drah. Osobní vlaky Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk budou sice jezdit dál, ale nově na nich bude dopravcem společnost Länderbahn. Ta již v Libereckém kraji i středních Čechách jezdí, na českolipskou linku nasadí nízkopodlažní motoráky Desiro. Z trati mezi Bakovem nad Jizerou a Jedlovou zmizí České dráhy úplně, protože zdejší rychlíky provozuje již rok Arriva. Na lince Liberec–Děčín, kde ČD zůstávají, přibudou víkendové vlaky. Novinkou budou sezonní vlaky Liberec–Turnov–Spálov, které nahradí dřívější vlaky Liberec–Jičín.

Libereckého i sousedního Královéhradeckého kraje se týká další výměna dopravce, a to mezi Jaroměří a Starou Pakou. Začne zde jezdit Arriva, rovněž s nízkopodlažními motoráky Desiro. Protože ty již jezdí mezi Starou Pakou a Libercem, vzniknou přímé osobní vlaky Liberec–Jaroměř. Naopak zanikne přímé spojení Liberce s Lomnicí nad Popelkou, kam budou ze Staré Paky zajíždět motorové vozy Českých drah. České dráhy také převezmou od GW Train Regio provoz mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou, kam kromě osobních vlaků budou nově i v pracovní dny zajíždět spěšné vlaky z Hradce Králové. Dosud jezdily jen o víkendech. Pojede také více přímých vlaků z krajského města do Náchoda a na Broumovsko, odpadnou tedy přestupy ve Starkoči.

Pardubický kraj připravil změny na hlavní trati mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Počet vlaků se nezmění, ale pojedou v posunutých časech. Večer budou i přímé vlaky z Pardubic do Vysokého Mýta a kraj počítá i s jedním spěšným spojem z Chocně do Blanska, přestože mezi Chocní a Ústím nad Orlicí budou pokračovat výluky. Mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem, potažmo Mlýnickým Dvorem či Králíky, budou vlaky nově jezdit v taktu, tedy v tutéž minutu každou hodinu s případnými dalšími posilami. Zůstane zachován i přímý ranní spoj Lichkov–Praha, naopak vlaky z Pardubic, které fakticky zanikly letos v dubnu, se nevrátí a nadále budou bez výjimky nutné přestupy v Lichkově při cestách do Polska.

Nové jednotky RegioPanter v Plzeňském kraji začaly jezdit na spěšných vlacích do Karlových Varů, nově nahradí i staré soupravy na osobních vlacích do Berouna
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

Plzeňský kraj by měl zahájit provoz nové linky (respektive linky slučující dvě dosavadní spojení) Beroun–Klatovy. Kraj ovšem již od loňska nechává dopravu mezi Přešticemi a Klatovy převážně na rychlících, které stejně zastavují na třech z šesti zastávek mezi oběma městy. Fakticky tedy pojede většina vlaků ze středních Čech pouze do Přeštic, některé jen do Plzně (o víkendu budou všechny končit v Plzni), a kvůli redukcím ve Středočeském kraji budou na druhém konci některé zkráceny do Hořovic. V celé trase Beroun–Klatovy pojede jen jeden vlak denně, z Berouna do Přeštic další tři (opět jen v pracovní dny). I tak by ale mělo být cestování na této lince komfortnější, objevit by se na ní místo dosavadních vagonů měly nové elektrické jednotky RegioPanter. 

Moravskoslezský kraj bude první, kde si cestující vyzkouší nové dvoupodlažní vlaky vycházející technicky ze souprav postavených pro vysokorychlostní trať Norimberk–Mnichov. Jezdit budou z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, kde sice místo německých 190 kilometrů za hodinu pojedou maximálně stovkou, ale i tak provoz na trati zrychlí, konkrétně budou mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí jezdit o pět minut kratší dobu.

Dvoupodlažní souprava pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm
Zdroj: Vladimír Pryček/ČTK

Nové vlaky se postupně objeví i v Jihomoravském kraji, který se rozhodl, že místo aby přispěl na jejich nákup dopravcům, pořídí je sám a pronajme je. Dopravu v kraji ale v nadcházejícím roce ovlivní dvě velké výluky. Bezpochyby větší vliv bude mít celoroční výluka na hlavní trati Brno–Blansko, která se dotkne rychlíků i všech regionálních vlaků. Místo vlaků budou jezdit čtyři náhradní autobusové linky, z toho dvě přímé z Brna do Blanska (jedna od hlavního nádraží, druhá od královopolského nádraží), jedna z Blanska do Adamova a jedna z Brna (od nádraží Lesná) do Adamova. Kvůli pracím na trati ale přestávají jezdit i přeshraniční osobní vlaky Břeclav–Kúty. Na českém území to znamená, že žádný vlak osobní dopravy nebude v následujících měsících zastavovat v Lanžhotě.

Vlaky začnou v neděli nově zastavovat na dvou zastávkách na nově rekonstruované trati do Střelic, a to v Brně-Starém Lískovci a Ostopovicích. Starolískoveckou zastávku ale bude zatím obsluhovat jen část vlaků. Má u ní vzniknout dopravní terminál, který zatím není. Po jeho otevření bude zastávka sloužit k obsluze bohunického kampusu.

Olomoucký kraj bude mít více nízkopodlažních vlaků, i když ne zrovna moderních – dráhy nasadí mírně modernizované motoráky odkoupené z Německa. Zásadní změnou bude zahájení elektrického provozu mezi Olomoucí a Šternberkem, to ale nenastane v prosinci, nýbrž až v létě.

Co se mění v zahraničí

Železniční jízdní řády se mění v celé Evropě. Na Slovensku se mimo jiné počítá s návratem rychlých vlaků Intercity Bratislava–Košice, ale až na konci února. Většina těchto spojů byla zrušena již předloni kvůli covidu. Jezdit bude i více mezistátních spojů Košice–Budapešť. Bude také více regionálních vlaků v okolí Bratislavy i Žiliny, zlepší se spojení z Košic do Humenného. Nebudou již jezdit přímé rychlíky Bratislava–Košice přes Zvolen, místo toho pojedou samostatné vlaky z Bratislavy do Banské Bystrice a ze Zvolena do Košic.

Zlepší se vzájemné spojení Rakouska Německem, Slovineskem i Maďarskem prostřednictvím nových přímých vlaků Budapešť–Graz–Lublaň a také protažením jednoho páru dosavadních vnitrostátních rakouských vlaků Vídeň–Bregenz dále do Německa – přes Friedrichshafen, Stuttgart a Heidelberg až do Frankfurtu nad Mohanem. Novinkou je také návrat nočního spojení z Vídně a Mnichova do Paříže. Po trase, ze které před dvanácti lety nadobro zmizel spoj se slavným jménem Orient Express, bude jezdit třikrát týdně, celou trasu ujede za třináct hodin, z Mnichova do Paříže se dostane za necelých deset hodin. Nově bude jezdit také noční vlak Curych–Amsterdam. Lepší bude i noční spojení z Rakouska do Rumunska, vlak Dacia nově poveze přímé vozy do Kluže a do Temešváru.

Němečtí cestující se budou moci svézt vysokorychlostními nonstop vlaky z Berlína do Kolína nad Rýnem, nově vznikne také linka z Frankfurtu nad Mohanem do Münsteru. Více vlaků pojede nově i z Hamburku do Dánska.