Česká školní inspekce začala sledovat výuku v hodinách přenášených on-line. Za poslední tři týdny navštívili inspektoři zhruba 2800 on-line hodin na základních a středních školách. Pokračují tak v pozorování průběhu a dopadů distanční výuky. Zajímají se třeba o to, jak dokážou učitelé využívat možností, které jim on-line technologie nabízejí.
Školní inspektoři kontrolují pestrost a nápaditost při on-line výuce
Osmákům ze základní školy v brněnských Tuřanech začíná matematika. Učitel přednáší v prázdné třídě, žáci si doma sedají k monitorům a školní inspektor Milan Heroudek se připojuje na on-line hospitaci. „Všímáme si nejvíc toho, jak je pedagog připravený, jak je výuka pestrá a také jak dokáže aktivizovat žáky, aby se každý z nich dostal aspoň chvíli ke slovu,“ popsal inspektor.
Tobiáš Kříž je jedničkář, ale i on si musel na on-line výuku zvykat. „Když jsem ve škole, tak se toho naučím víc, dávám víc pozor. V on-line výuce má člověk tendenci dělat něco jiného, když na sebe není přísný,“ řekl žák.
„Můj fígl na udržení pozornosti například je, že občas schválně řeknu špatný výsledek. A děti mě musí opravit. Nebo se snažím prohodit nějakou vtipnou hlášku, která má nějakou odezvu,“ přiblížil učitel Filip Danielka.
Výuka třeba jako úniková hra
Právě způsoby, jakými se snaží učitelé hodiny oživit, inspektoři také sledují. „Setkal jsem se například s únikovými hrami. Žáci je hrají nejenom s úkoly, které se týkají učiva, ale také je vytvářejí,“ řekl inspektor Heroudek.
Problémy s nedostatečným technickým vybavením tuřanská škola řešit nemusela. Žákům, kteří potřebovali, pořídila počítače z dotace ministerstva. „Počítače půjčujeme pěti až deseti dětem, je to kolem jednoho procenta všech dětí ze školy,“ poznamenal ředitel ZŠ Měšťanská Brno Petr Opletal.
Jednotliví učitelé i školy se závěry z návštěvy inspektora dozvědí vzápětí. A dostanou i doporučení, na co se zaměří, až se žáci vrátí do lavic.