Se zájmem o elektrokola přibývá půjčoven, nabíječek i úrazů

6 minut
Události: Roste zájem o elektrokola
Zdroj: ČT24

Obliba elektrokol a elektrokoloběžek roste. Lidé si je kupují nebo půjčují stále častěji a se zvýšeným zájmem přibývá i dobíjecích míst. Lepší kapacita baterií pak umožňuje bez nabití urazit až sto kilometrů a omezují se tak případy, kdy si cyklisté kvůli vybité baterii museli zavolat pomoc. Ta však často musí dorazit kvůli tomu, že uživatelé přecení své síly nebo neznají vlastnosti elektrokola a přijdou k úrazu.

Nejlevnější elektrokola se dají koupit už za deseti tisíc korun, ta špičkových značek se však prodávají i za čtvrt milionu. Kolo ale není nutné si hned kupovat, v poslední době přibývá půjčoven, hlavně v turistických oblastech. Cena za pronájem se nejčastěji pohybuje od šesti set do třinácti set korun za den, dlouhodobější výpůjčka je levnější.

Na cyklisty oblíbené Šumavě kromě půjčoven přibývá také infrastruktury, zejména dobíjecích stanic. Obce a města tak chtějí nejen zvýšit komfort návštěvníků, ale taky předcházet případům, kdy cyklisté po vybití baterky volali pomoc.

Delší výdrž baterií

Například na Železnorudsku přibyly za poslední rok dvě dobíjecí stanice. Jedna je ve městě a druhá se nachází na vrcholu Pancíře, kam každý rok míří tisíce lidí. Nabíjecí místo je doplněno schránkou s nejpoužívanějšími konektory. Jinde si zájemci musí kabely půjčit v infocentru a někde si kolo nenabijí vůbec. Například na Březníku nebo Poledníku kvůli absenci klasického rozvodu elektřiny přípojky zcela chybí.

To ale nemusí být takový problém. Půjčovny totiž stále častěji nabízejí modernější modely s vyšší kapacitou baterií. To znamená, že pokud cyklisté pomoc elektromotoru využívají jen minimálně, jsou schopni ujet na jedno nabití i přes sto kilometrů. Řada z nich však neváhá do kopce spoléhat hlavně na motor. „Vydrží na celý den, není problém ujet padesát kilometrů,“ popisuje své zkušenosti s kapacitou baterie jeden ze zákazníků půjčovny.

Díky těmto faktorům se už tolik neopakují případy, kdy lidé s vybitou baterií volali na pomoc horskou službu. „Špatně si rozvrhli délku trasy a baterie jim došla v místech, kde nebylo možné elektrokolo dobít a pak volali o pomoc, protože vzhledem k výrazně vyšší váze kola nezvládli cestu domů,“ popisuje typickou situaci náčelník šumavské horské služby Michal Janďura.

S motorem i čtyřicet kilometrů v hodině

Pro elektrické kolo platí stejná pravidla jako pro to běžné. Cyklista, který na něm jede, je ze zákona řidičem nemotorového vozidla a před jízdou si tak nesmí dát alkohol ani jiné omamné látky.

Maximální výkon elektrokol je stanovený na 250 wattů. Motor pomáhá jenom při šlapání, a to nejvýš do rychlosti 25 kilometrů v hodině. Hmotnost pak nesmí překročit čtyřicet kilo a napětí systému musí být do 48 voltů. Když elektrokolo tyto parametry překročí, už se považuje za motorové vozidlo a musí tak mít registraci, technickou kontrolu, povinné ručení a předepsanou výbavu.

Řada lidí však na pravidla nehledí a po koupi elektrokola vyžaduje přečipování elektromotoru, aby se výkon ještě zvýšil. Podle prodejců to žádají až dvě třetiny zákazníků, přestože tím mohou přijít o záruku. Odemčení čipu zvyšuje nejen rychlost, ale i spotřebu a riziko úrazu.

„Čip nám otevře plnou sílu motoru de facto na jakoukoliv rychlost při plném šlápnutí. Jezdí až padesátikilometrovou rychlostí, v průměru spíš pětatřicet až čtyřicet kilometrů v hodině,“ vysvětluje prodejce elektrokol Václav Vachtl.

Úrazy jako z autonehod

Při takové rychlosti a výrazně vyšší váze elektrokola se zvyšuje riziko úrazů. Lékaři tak stále častěji řeší poranění hlavy, mozku nebo páteře. Podle primáře z českobudějovické nemocnice Jiřího Fiedlera se lékaři po pádech z elektrických kol a koloběžek setkávají i s takzvanými vysokoenergetickými zraněními, která jsou běžná spíše u těžkých dopravních nehod.

Profesionální záchranář z lipenské horské služby Aleš Fejfar tvrdí, že lidé nejčastěji podceňují rychlost a nedomyslí, co se může stát.

Do půjčoven navíc pro elektrokola přicházejí hlavně začátečníci, kteří většinou neovládají ani základy cyklistiky. „Mívají problémy s bržděním, nevědí, že musí brzdit oběma brzdami,“ říká majitel půjčovny kol ve Frymburku Martin Řezáč. Některé z nich proto od letošní sezony ke kolu poskytují také návod a pokyny, jak kolo správně používat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...