Několik let zkušeností je potřeba k tomu, aby se „zelenáč“ za volantem autobusu proměnil ve skutečného profesionála. Jenomže v době, kdy je řidičů velký nedostatek, nepohrdnou dopravci ani lidmi, kteří mají čerstvý řidičský průkaz pro autobus včetně těch, kteří jej získali při rekvalifikaci. Takoví ale často chybují a navíc mnoho z nich opouští zaměstnání dříve, než posbírají dostatek zkušeností.
S cestujícími jezdí řidiči po rekvalifikaci. Nemají zkušenosti a chybují
Zkušenosti s řízením osobního auta má takřka každý. Autobus se ale od auta liší, což si podle dopravců, ke kterým přichází řada čerstvě přeškolených nových řidičů, leckdo neuvědomuje. Kvalifikaci pro řízení autobusu je možné získat na tříměsíčním rekvalifikačním kurzu. Například u ČSAD MHD Kladno tvoří rekvalifikanti téměř desetinu z celkového počtu 255 řidičů.
Právě nově přeškolení řidiči a řidičky dělají častěji chyby. „Ze začátku se snaží jezdit jako s osobním autobilem, čili rychle. Nestačí mít přehled okolo sebe,“ poukázal učitel autoškoly Petr Bureš.
Právě řidička po rekvalifikaci seděla i za volantem autobusu, který v září havaroval v Kladně. Policie příčinu havárie stále vyšetřuje, její průběh však byl zřejmý ihned – autobus vyjel ze silnice na chodník, kde narazil do zaparkovaných aut a nakonec do domu.
Úřad práce však odmítá, že by na rekvalifikacích bylo něco špatně. „Za odbornou stránku rekvalifikačního kurzu zodpovídá autoškola, která splňuje státem stanovené podmínky,“ poukázala mluvčí úřadu Kateřina Beránková.
Podle ředitele berounské společnosti Probo Bus Zdeňka Abrahama je problém i v tom, že lidé, kteří se chtějí stát řidiči autobusu, nemají tolik příležitostí, jak nasbírat zkušenosti. „Dříve to bylo jednodušší, řidiči přišli z vojenské služby, měli něco najeto. Dnes rekvalifikovaní řidiči přijdou, zkušenosti nemají,“ srovnal.
V Berouně však kvůli chybějícím zkušenostem nových řidičů vznikl speciální simulátor pro řidiče autobusů. Připraví je i na mimořádné podmínky, se kterými se v autoškole dost možná vůbec nesetkali. „Dá se nasimulovat denní i noční doba, déšť, sníh, náledí, mlha, boční vítr a veškeré další rizikové situace,“ popsala lektorka Hana Hulejová.
Nezkušenost však není pro rekvalifikované řidiče jedinou překážkou. Po nástupu do nového zaměstnání si často stěžují také na nízké mzdy či zastaralý vozový park. Od dopravců proto odchází v průměru až dvacet procent řidičů, kteří prošli rekvalifikací.