Předjíždění je sice na běžné silnici jeden z nejriskantnějších manévrů, ale tam, kde je v každém směru více pruhů, se řidiči cítí jistí v kramflecích. Je tomu tak i ve zúžených úsecích například na rozkopané D1. Leckdo ale zjišťuje, že se v úzkém levém pruhu nedokáže udržet. Někdy to končí i nehodou.
Rychle, zběsile a úzce. Levý pruh je v rozkopaných částech D1 užší, než řidiči čekají
Může to vypadat žertovně – sebevědomý řidič silného auta kličkuje mezi jízdními pruhy, protože se nedokáže udržet v úzkém dvoumetrovém levém pruhu. Ve skutečnosti je to ale velmi nebezpečné. Podle předběžné statistiky Národního dopravního informačního centra se za první dva týdny od obnovení prací na modernizaci dálnice D1 stalo ve zúžených úsecích již 24 nehod.
Podle ředitele oddělení BESIP ministerstva dopravy Martina Faráře je potřeba být při jízdě v levém pruhu obzvlášť opatrný. Nejde jen o schopnosti řidiče samotného, ale i řidičů vozidel v pravém pruhu. Hlavně kamiony a autobusy jezdí občas tak, že částečně zasahují i do zúženého levého pruhu. „Musím si být jistý, že vozidlo v pravém pruhu nejezdí zprava doleva,“ zdůraznil Martin Farář.
Největší problém však nastává, pokud se do levého pruhu vydá vozidlo, které se tam nevejde. Policie proto chce prosadit zákaz předjíždění kamionů nejen ve zúžených úsecích, ale i v úsecích před nimi a za nimi, aby nevytvářely kolony, když se nákladní auta na poslední chvíli řadí doprava.
Zákaz by mohl platit tři kilometry před uzavírkou a jeden až dva za ní. „Bavíme se o možnosti zkušebního provozu na jednom úseku a následného vyhodnocení a porovnání s úsekem, kde takové opatření nebude,“ přiblížil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
2,2 metru možná bude v levém pruhu déle, než ŘSD plánuje
V úsecích, kde probíhá komplexní modernizace dálnice a jezdí se obousměrně v jednom jízdním pásu, mají řidiči v pravém pruhu k dispozici šířku 3,5 metru, v levém potom 2,8 metru, ale do levého pruhu nesmějí vjíždět vozidla širší než 2,2 metru. Postupně se se zúžením budou řidiči setkávat v 21 úsecích – z nichž šest už je hotových – až do roku 2020.
Není ale vyloučeno, že ve skutečnosti potrvá modernizace dálnice D1 ještě déle. Ředitelství silnic a dálnic se potýká jednak s některými výběrovými řízeními – odvolání k antimonopolnímu úřadu v minulosti zdrželo například zahájení prací mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži – ale i s dalšími komplikacemi.
Ve dvou úsecích podalo rozklady proti stavebnímu povolení sdružení Děti Země. V současnosti proto vázne příprava prací mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Jak poukázal předseda spolku Miroslav Patrik, podaly Děti Země rozklad již v polovině prosince a zatím se nic neděje. „Chceme mít jistotu, že to proběhne v souladu se zákony, hlavně na ochranu přírody a krajiny,“ zdůvodnil Miroslav Patrik podání.
Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy může ale rozklad způsobit velmi výrazné zdržení. „V extrémním případě se může stát, že se celý úsek posune do příštího roku,“ poukázal. Úsek Humpolec – Větrný Jeníkov je se čtrnácti kilometry vůbec nejdelší z těch, kde modernizace probíhá. Podle původního harmonogramu na něm měly přípravné práce začít již v dubnu.