Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zrušilo výběrové řízení na nákup nových radarů, které měly kontrolovat dodržování povolené rychlosti v opravovaných úsecích dálnice D1. Od jara tak budou na dálnici umístěna nejvýše dvě měřicí zařízení místo pěti, jak na konci roku 2016 avizovalo ministerstvo dopravy. Další nově pořízená zařízení chce ŘSD na dálnici umístit na přelomu jara a léta podle toho, jak rychle se podaří vyřídit nové výběrové řízení.
ŘSD zrušilo soutěž na nové radary pro D1, vypíše ji znovu
„V průběhu výběrového řízení i během dodatečného dotazování uchazečů se ukázalo, že je potřeba výrazně zpřesnit technické požadavky,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl ke zrušení původního řízení. Na nové podobě tendru už podle něj ŘSD pracuje a upravenou soutěž se chystá v nejbližší době vypsat.
Ministerstvo dopravy původně plánovalo umístit tři měřicí zařízení na úseky mezi Psáři a Souticemi, Jihlavou a Velkým Beranovem a mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. K tomu měly nově přibýt další dva radary na některém z ostatních dopravních omezení v místech rekonstrukce brněnské dálnice.
Nyní tak není jasné, kam budou zařízení definitivně umístěna. Podle Rýdla by ale alespoň jedno z nich mělo být na dálnici poblíž Prahy. Vloni totiž ŘSD úsekové měření zahájilo nedaleko Brna v úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, nyní proto chce měřit rychlost naopak blíže hlavnímu městu.
Právě toto zařízení, které vloni odhalilo 153 tisíc neukázněných řidičů, by se mělo letos objevit se začátkem jarní stavební sezony na některém z opravovaných úseků. K němu by měl přibýt také systém, jejž doposud ŘSD používalo pouze jako informativní. Nově by ale i tento systém měl být uzpůsobený k tomu, aby mohl sloužit jako podklad pro udílení pokut.
V tendru pak ŘSD poptává dalších pět sad kamer pro úseková měření. Ty umí po projetí automobilu měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Podle ministerstva mají být trvale umístěny jen v opravovaných úsecích, kde rychle jedoucí vozidla ohrožují stavební dělníky. Na úsecích bez omezení rychlosti úřad umisťování měřicích zařízení neplánuje.
- Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
- Ostředek – Šternov (34.–41. km)
- Hořice – Koberovice (75.–81. km)
- Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
- Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
- Psáře – Soutice (49.–56. km)
- Jihlava – Velký Beranov (112.–119. km)
- Měřín – Velké Meziříčí západ (134.–141. km)
- Velká Bíteš – Devět křížů (162.–168. km)
- Zdroj: ŘSD, stav k 12/2016